Een mediakit is een pdf of webpagina met promotiemateriaal over je bedrijf.
Bedrijven die met jou willen samenwerken kunnen daaruit de informatie halen die zij nodig hebben.
Voor een mediakit hoef je niet persé een groot bedrijf te zijn.
Bloggers die werken met affiliate marketing of die graag in opdracht schrijven hebben vaak een mediakit om hun opdrachtgevers wat meer informatie te geven.
Update mei 2022
Deze blogpost is er al een uit een van de vroege jaren van Booest (2014), maar blijft één van de meest bezochte blogs. Hij staat wekelijks in de top 10 van bezochte blogs op Booest.nl.
Van origine stonden hier 10 voorbeelden naar mediakits van andere bedrijven of bloggers.
Helaas veranderden de door mij uitgezochte bedrijven té vaak hun links of mediakits, waardoor dit blog zgn. broken links bleef bevatten.
Ik moest telkens weer op zoek naar 10 leuke voorbeelden met links. Aan broken links heb jij helemaal niets!
Daarom heb ik de opzet van de blog veranderd, maar de titel niet. Een veranderde titel zou ten koste gaan van de ranking van mijn blog in Google en anders had jij hem waarschijnlijk nu ook niet gevonden.
Ik denk dat jij veel meer gebaat bent met ideeën over wat jij in de mediakit kunt zetten.
Hoe je hem kunt noemen.
Hoe jij hem zelf kunt maken.
Daarnaast uiteraard wat voorbeelden, want die had ik je in de titel van de blog beloofd.
Hoe wordt een mediakit ook wel genoemd?
Vroeger gebruikte men het woord mediakit vaak. Tegenwoordig kun je de mediakit ook wel vinden onder de termen:
- Samenwerken
- Sponsor + collaboration
- Adverteren
- Colabs
- Perskit
Wat zet je in een mediakit?
Het staat je vrij om te kiezen wat je in de mediakit zet. Hieronder een aantal zaken waar je aan kunt denken:
- Je stelt jezelf en je bedrijf voor (liefst met foto’s van jezelf en bijvoorbeeld je logo).
- Waar ben jij of is je bedrijf gevestigd?
- Waar gaat je blog over of wat doet je bedrijf (noem ook wat thema’s)
- Wie is je doelgroep
- Wat zijn de mogelijkheden tot samenwerking
- Wat zijn de voorwaarden
- Geef wat statistieken van websitebezoek (te vinden op je Google Analytics account indien ingesteld), social media volgers, waar komen je lezers vandaan
- Noem bedrijven waar je al mee samenwerkte
- Tarieven (er zijn bloggers die geven hun tarieven duidelijk aan, er zijn er ook genoeg die het niet doen). Je kunt uiteraard altijd een offerte maken als bedrijven met jou contact opnemen.
Hoe geef je je mediakit vorm?
Ook dat is weer aan jou. Ik heb op mijn zoektocht heel eenvoudige mediakits gevonden met puur tekst op een aparte pagina.
Dat kan ook prima functioneren. Er zijn bijvoorbeeld bloggers die deze gegevens op de contactpagina zetten.
Ikzelf ben toch een voorstander van een mooi vormgegeven pagina op je website of een downloadbare pdf.
Eigenlijk van beide!
Maak een downloadbare pdf, die handig is voor het uitprinten door een eventuele opdrachtgever èn maak een aparte pagina.
Die downloadbare pdf kun je dat qua lay-out zo mooi maken als je wilt en je bent niet gebonden aan het thema van je website.
Het voordeel van ook een aparte webpagina heeft met de vindbaarheid op Google te maken.
Je gebruikt hierop zoekwoorden die door Google gevonden kunnen worden, waardoor eventuele opdrachtgevers jouw website/blog ook weer makkelijker kunnen vinden.
Mama liefde
Het blog Mama Liefde gebruikte een pagina met een wegklikbare inhoudsopgave. Zo kun je meteen zien wat er op haar mediakit stond (dit is inmiddels ook alweer veranderd).
Wat ik hier goed aan vind is de inhoudsopgave die ook verborgen kan worden. Daarmee heb je toch een goed overzicht en vind je makkelijk wat je zoekt.
The Busy Budgeting Mama
Een prachtig voorbeeld van een zeer creatieve maar functionele media kit.
De naam van de blog is inmiddels veranderd naar At Home with Natalie en de pagina heet nu ‘advertisingpr’.
De foto’s zijn moderner en er staan er heel veel op.
Ik vind nog steeds onderstaande mediakit een goed voorbeeld.
Laat de klant naar jou komen
Link naar website: http://laatdeklantnaarjoukomen.nl
Link naar mediakit: http://laatdeklantnaarjoukomen.nl/media-kit/
Juf Jannie
Dit is een perskit voor een Iphone App.
Link naar website: http://www.jufjannie.nl
Link naar mediakit: http://www.jufjannie.nl/pers/pers-kit/#
Happinez
Het bekende tijdschrift Happinez moet het ook hebben van samenwerkingen.
Zij maakten een super mooie pdf bestaande uit 26 pagina’s. Hieruit kun je veel ideeën halen.
Ze hebben cijfers, doelgroep, waarden, advertentiematen, over Happinez, verschijningsdata, advertentietarieven, bezoekersprofiel en nog veel meer.
Echt een aanrader voor bloggers om hier eens naar te kijken.
Link naar website: http://www.happinez.nl
Link naar mediakit: https://www.wpg.nl/wp-content/uploads/2022/01/Happinez-Mediakit-2022.pdf
Hoe ziet jouw media kit eruit? Vind je dat jouw media kit een vermelding waard is, laat hieronder de link achter zodat we een kijkje kunnen nemen en misschien jouw exemplaar in deze lijst kunnen opnemen.
Natuurlijk hebben wij zelf ook een Booest Media kit met daarin een kleine en grote biografie en foto van ons. Neem gerust een kijkje.
Judith says
Leuk artikel. Erg waardevol om mijn mediakit op te stellen. Bedankt!
Nicolette Boes says
Dank je Judith. Je zult er echt wel wat aan hebben.