Storytelling werkt echt om jouw bedrijf te laten bloeien.
Ontdek het verhaal van de Toms Shoes, hoe dit bedrijf zo’n succes werd door storytelling.
De aanleiding
Desiree deed in het verleden een cursus storytelling.
Na haar opleiding voor trendwatcher vond zij hierin een goede aanvullende cursus.
In Nederland was de term storytelling eigenlijk nog niet zo bekend. Amerika is eigenlijk voorloper op dit gebied.
Ikzelf houd ook enorm van verhalen en werd geïnspireerd door het verhaal van Toms Shoes.
Ik schreef er ook een blogpost over in ons trendblog Trendbubbles.
Het verhaal van de Toms schoenen
Een mooi voorbeeld van storytelling wordt gegeven in het boek Start Something That Matters van Blake Mycoskie.
Blake Mycaskie is de oprichter van Toms shoes.
Je kent ze misschien niet, maar in Amerika zijn dit echt hippe schoenen en ook in Nederland zijn ze goed te verkrijgen.
Achter zijn bedrijf zit een heel verhaal en de kern van het verhaal is zijn business model “One for One”.
Elk paar schoenen wat hij verkoopt geeft hij een paar schoenen aan kinderen die eigenlijk geen schoenen hebben.
Hetzelfde geldt voor het boek. Koop je het boek, dan geeft hij een boek weg.
Hij heeft een brillenlijn en geeft dus brillen weg, een tassenlijn en geeft daardoor opleidingen aan vroedvrouwen en een koffielijn waarmee hij water weggeeft.
Blake vertelt in zijn boek wat verhalen vertellen voor zijn bedrijf betekend heeft.
Hij ontdekte zelf hoe belangrijk dat het is om je bedrijf een verhaal te geven.
Hij was eens op een vliegveld en zag een vrouw zijn merk schoenen dragen.
Hij complimenteerde de vrouw met haar leuke schoenen.
Het leuke was dat deze vrouw het hele verhaal van zijn bedrijf begon te vertellen.
Dat is toch wat je wilt? Verbinding met mensen maken door verhalen, herkenning krijgen.
Dat mensen enthousiast over jou worden.
Zijn business model is uiteindelijk een hele community geworden.
Met mensen die delen waar ze de schoenen dragen.
Welke projecten ze zelf hebben gedaan.
Kijk maar eens op de website van Toms Shoes, daar kun je alles vinden.
Verbinding maken
Feiten vertellen, is van hoofd tot hoofd praten.
Verhalen vertellen is hart tot hart verbinding maken.
Het is zo simpel. Het vertellen van verhalen is de manier waarop mensen betekenis geven aan het leven.
Ons brein is namelijk veel beter in staat verhalen te onthouden, dan saaie informatie.
Dus waarom staat op jouw website nog geen verhaal?
Geen groot verhaal?
Dat hoeft ook niet.
Het betekent gewoon dat achter ieder product of dienst of achter jouw praktijk een helder verhaal zou moeten zitten.
Een verhaal met bezieling.
Een verhaal vanuit je drijfveren en je waarden.
Daaruit kun jij als ZZP’er echt je voordeel halen.
Ga op zoek naar datgene wat jouw onderscheid, waarin jij anders bent.
Het kost je niets om dat in te zetten.
Je zet het gewoon op je over ons pagina en je koppelt het aan je bedrijfsstrategie.
Nou ja, het kost eigenlijk wel wat: lef.
Je moet namelijk echt gaan nadenken wat je doet en waarom je het doet.
Als je dat weet, dan ben je al zoooo ver.
Je onderscheidt jezelf dan duidelijk van anderen.
En dient als basis om je marketing en communicatie tools in te richten.
Dus……… Waar wacht je nog op?
Hier vind je de link: Start Something that Matters
Geef een reactie