Klanten trekken met foto’s. We proberen als ondernemer regelmatig dat te doen.
We delen ze op Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest of LinkedIn.
Maar waar moeten deze foto’s nu aan voldoen om de klanten aan te spreken?
Booest maakt gebruik van veel foto’s op haar website.
Het liefste kies ik daarbij voor zelfgemaakte foto’s.
Deze zijn uniek en persoonlijker.
Waarom maken wij veel gebruik van foto’s en waarom raden we jou dat ook aan?
- Foto’s kunnen je helpen een beter beeld van iets te krijgen
- Zelfgemaakte foto’s geven een persoonlijk tintje
- Foto’s geven vertrouwen (zeker als ze zelfgemaakt zijn)
- Het is bewezen dat posts op sociale media beter gelezen worden als er een foto bij zit (wij hebben dat zelf ook onderzocht op onze Facebookpagina en het klopt. Zie beneden voor ons E-book hierover)
- Een boodschap kan beter blijven hangen als er een foto bij zit
- Een foto inspireert
- Een foto kan je een goed gevoel geven
- Foto’s beïnvloeden de lezer/kijker
- Met foto’s kun je je bedrijf ‘branden’
- Foto’s trekken aandacht
- Foto’s kunnen een sfeer bepalen waardoor de klant ‘kooplust’ krijgt.
Ik raad jou het gebruiken van foto’s dus aan, omdat dit nu allemaal precies is, wat jij met je website of ander reclame materiaal wilt bewerkstelligen: vertrouwen wekken en dat mensen jouw boodschap onthouden.
Welke foto’s werken wel en welke niet
In het boek: Eyetracking Web Usability van Jacob Nielsen is onderzocht welke foto’s wel en niet werken op internet.
Welke foto’s worden niet of slecht bekeken op het internet?
- Met een laag contrast (korrelig)
- Van slechte kwaliteit: onscherp & vage kleuren
- Rommelige
- Met een drukke achtergrond
- Die lijken op een advertentie
- Die weinig of geen relatie hebben met de inhoud van de pagina
- Niet inspirerend
- Stockfoto’s waarvan je overduidelijk kunt zien dat het stockphoto’s zijn
- Kil, nep of “glad”
- Verkleinde foto’s
Dit soort foto’s en beelden worden wel bekeken:
- Kwalitatief goede foto met een hoog contrast
- Scherp & kleurrijk
- Uitgesneden foto’s (i.p.v. verkleind)
- Niet te gedetailleerd
- Rustige achtergrond
- Goed passend bij je content
- Echt aantrekkelijke foto’s
In echt aantrekkelijke foto’s zie je:
- (Glim)lachende mensen
- Mensen die naar de camera kijken of hun gezicht naar de camera gericht hebben
- Sexy lichamen en lichaamsdelen
- Smakelijk uitziende objecten
- Heldere instructies en informatie
Wil jij klanten aantrekken met jouw website of ander reclamemateriaal?
Kijk dan eens kritisch naar jouw website en ga snel aan de slag met het maken van klanten aantrekkende foto’s.
Met deze foto’s kun jij dan jouw websitebezoeker een betere indruk geven over jou en wat jij te bieden hebt.
Daardoor zal zij sneller voor jou zal kiezen dan voor een ander, waar zij geen indruk van krijgt.
Lees de blog over website verbeteringen er nog eens op na.
Geef een reactie