Als je een klikbare link op Instagram wilt, moet ik verschil maken tussen een link op een post in je tijdlijn, of een link op een Instagram Story of reel.
Klikbare link in je Instagram Story
Tot voor kort was een klikbare link in je Story slechts voorbehouden aan gecertificeerde accounts (met zo’n blauw vinkje) of als je meer dan 10.000 volgers had.
Sinds najaar 2021 heeft Instagram deze mogelijkheden uitgebreid naar creators en business accounts.
Gebruik jij je Insta voor je bedrijf dan is het verstandig om voor een van deze twee soorten accounts te kiezen vanwege het uitgebreidere tal van mogelijkheden, zoals bijhouden van je statistieken.
De swipe-up functie is nog steeds voorbehouden aan 10.000 plus accounts, maar de creators en business accounts kunnen een link maken via aan sticker.
Hoe plaats je een klikbare sticker op je Instagram story?
- Upload of film de content voor je story
- Selecteer de sticker tool van de bovenste navigatie bar
- Tik op de link sticker en voer de gewenste link in en tik op gedaan
- Sleep de sticker naar de gewenste plek op je story
- Tik op de sticker voor de gewenste kleur variaties
Kun je ook een klickbare link maken op je Instagram reels?
Op het moment van schrijven en bijwerken van deze blogpost, is dit nog niet mogelijk helaas.
Een klikbare link voor je Instagram posts
Er zijn verschillende manieren om mensen via je Instagram post door te verwijzen naar een bepaalde pagina op je website, naar een product of zelfs naar een affiliate link.
- Het maken van een klikbare link in je biografie
- Het gebruiken van een shoppable link in Facebook. Je hebt dan wel de mogelijkheid om Instagram posts te maken met daarop klikbare links. Je kunt bij een business account een Instagram shop aanvragen via Instellingen, Bedrijf en dan Instagram Shopping instellen).
- Een gesponsorde post te maken.
- Via een direct message (DM) waarin je link gewoon kunt typen en verzenden.
Maak een link in je biografie
Heb je de link in je biografie in Instagram gezien?
Daar staat meestal een link naar iemands website, webshop of Facebookpagina.
Helaas kun je in je bio slechts één link kwijt!!
Schrijf je blogs of heb je producten die je verkoopt, dan is het niet handig om bij elke Instagrampost deze link te moeten veranderen.
Je wilt namelijk dat mensen snel naar de juiste pagina op je website of webshop komen. Potentiële klanten zien vaak meer dan alleen je laatste post in hun tijdlijn.
Ze zijn ongeduldig en als ze niet meteen vinden wat ze zoeken, dan haken ze af en ben je ze kwijt.
#linkinbio
#linkinbio: je hebt hem vast wel gezien deze hashtag op Instagram.
Meestal zie je dan in de biografie een ander soort link dan een website.
Als je erop klikt wordt je naar een externe pagina geleid en daar vind je een heleboel mogelijkheden om te klikken. Je kunt dan naar een website, webshop of zelfs naar affiliates gestuurd worden.
Er zijn inmiddels een groot aantal apps ontwikkeld om heel eenvoudig zo’n ‘landingspagina’ te maken.
Hieronder noem ik de belangrijkste, welke het meest gebruikt worden.
Lees hierna ook mijn volgende blog over het maken van zo’n linkpagina op je eigen website. Dat is wel iets omslachtiger, maar heeft ook zo zijn voordelen.
1. Linkinbio via Later
Later is een programma of app waarmee je een aantal dingen kunt doen.
- Je kunt er Instagram, Facebook, Twitter of Pinterest posts mee inplannen.
Ikzelf doe dat bijvoorbeeld in het weekend. De posts voor een hele week worden inclusief begeleidende tekst (caption) en hashtags ingepland.
Later geeft jou het ideale tijdstip aan. Dat is het tijdstip waarop de meeste van jouw volgers online zijn en dus jouw posts snel kunnen zien en liken of van commentaar kunnen voorzien. Daardoor wordt de post door het logaritme van Instagram of Pinterest weer aan nog meer mensen getoond. - Je kunt mensen via de link in je biografie naar een aparte pagina sturen
Later geeft je de mogelijkheid om, via een aparte pagina (de Linkinbio pagina) die voor je wordt gemaakt, mensen naar een door jouw gekozen link te sturen.
Bij de gratis versie van Later kun je 1 link per post gebruiken.
In de betaalde versie is het mogelijk om meer links per post te plaatsen.
Bij de gratis versie zit er een blauwe Later banner over de pagina en bij de betaalde versie is deze weg.
De pagina ziet er als volgt uit. Je ziet een raster met foto’s waarop een link staat. Verder heb je bovenin nog een algemene link naar je website.
Zoals je ziet is dit uiterlijk wel mooi, maar het is slechts specifiek voor een link binnen Instagram.
- Toegang tot statistieken mbt de links
Je krijgt een overzicht van hoeveel maal per post er op je link is geklikt.
Meten is weten zeg ik altijd maar. Dus je wilt niet alleen weten hoeveel maal de post geliked is, maar ook hoe vaak er is doorgeklikt. Dat zegt iets van de aantrekkelijkheid van je tekst. Of mensen getriggerd worden om verder te kijken.
2. Linktree
Linktree laat je een pagina creëren met een lijst met links.
In je post kun je refereren aan bijvoorbeeld de titel van de link.
Je ziet hier dus geen foto’s bij, wat het voor mij persoonlijk niet makkelijker maakt om de juiste link te vinden.
Je kunt wel kiezen uit een paar verschillende stijlen en als je niet al te veel eisen stelt is dit een prima optie.
Het voordeel van Linktree is dat je deze landingspagina voor een link uit Instagram kunt gebruiken, maar ook voor links vanuit andere media.
Een doorverwijzing vanuit LinkedIn is zo ook goed mogelijk.
3. Liinks.co
Liinks (nee geen typefout) is een vergelijkbaar programma als Linktree.
Je krijgt:
- ongelimiteerd basic links
- je profielfoto staat bovenin de pagina
- je kunt de kleuren van de links veranderen
- je kunt zien hoe vaak er op je link is geklikt
- je kunt een biografie toevoegen zodat bezoekers je sneller herkennen
- je kunt social links naar je andere social media toevoegen
Dit laatste is iets waarvoor je bij Linktree moet betalen. Ook het uiterlijk van links is vergelijkbaar wat betreft de onderwerp balkjes zoals je zag op de foto van Linktree. Bij de gratis versie staat ook het logo van Liinks.com op je pagina. De betaalde versie geeft wel veel mogelijkheden qua layout. Kijk maar eens naar dit voorbeeld.
4. Lnk.bio
Zoals je op onderstaande prijstabel kunt zien wordt lnk.bio pas interessant als je er iets voor gaat betalen. In vergelijking tot de andere betaalde opties is het voordeel hier dan weer dat je slechts eenmalig betaalt.
Bij de gratis versie krijg je namelijk een random url die niet erg handig is voor het delen. Bij de duurste versie kun je een eigen url kiezen, je eigen achtergrond maken en de kleuren veranderen. Daarnaast kun je ook je links inplannen, wat handig kan zijn als je je Instagram posts ook vooruit plant via Later, Planoly of Tailwind.
5. Milkshake-app
Milkshake is een app die je alleen op een smartphone kunt gebruiken.
Dus niet vanaf je laptop.
Milkshake maakt een simpele Instagram website met een soort “kaarten” systeem. Gebruikers kunnen door de inhoud scrollen op de wijze waarop ook door Instagram Stories gewiped kan worden.
Deze kaarten en thema’s zijn een beetje naar je eigen smaak in te richten en je kunt ook een koop button invoeren die klanten naar een Paypal kooppagina kan sturen. Je krijgt ook een dagelijks overzicht van kliks en views.
Ik vind zelf het uiterlijk van deze pagina wel heel mooi en handig en bovendien: Milkshake is gratis!
Ontdek hier mijn milkshake pagina’s. Ik ben zelf erg enthousiast over de mogelijkheden om een link uit Instagram te maken, maar daarnaast ook om een ‘about’ pagina te maken en nog veel meer.
6. Smartbio via Tailwind
Nog een tool waar ik groot fan van ben is Tailwind. Een super programma om je Pinterest optimaal te gebruiken en in te plannen en daarbij kun je ook je posts in Instagram plannen.
De mogelijkheid van een Smartbio pagina is hier ook aanwezig.
Het voordeel hiervan is ook weer dat je kunt zien hoe vaak er op je link is geklikt. Als je ook serieus met je Pinterest aan de slag wilt, dan heb je meteen alles onder 1 dak. Wist je trouwens dat Pinterest zoekmachine nummer 2 is en dat het verkeer naar je website via Pinterest heel groot kan zijn?
Ook een voordeel van deze Smartbio pagina is dat je hem kunt aanpassen naar je eigen smaak. Zie onderstaand een voorbeeld.
Welke tool je gaat kiezen hangt uiteraard af van jouw wensen en doelen met Instagram marketing.
De hier vermelde opties zijn allemaal goede opties en kunnen je zelfs helpen met meer dan alleen je marketing via Instagram links.
Ik kan niet zeggen welke de beste zijn, maar mijn eigen persoonlijke voorkeuren gaan uit naar Linkinbio via Later (ook vanwege de mogelijkheid om te plannen) en sinds kort Milkshake (vanwege het grote aantal mogelijkheden wat ik met deze tool zie.
Kies welke mogelijkheden binnen de opties voor jou nodig zijn, kies je budget en go!
Met de juiste link voor je Instagram zul je merken dat je meer bezoekers trekt naar je website. Ik wens je een groeiend aantal volgers, meer likes en engagement en bovenal meer verkopen toe met de door jou gekozen tool!
Mocht je zelf nog enthousiast zijn over een andere tool, laat het dan weten via de comments. Van elkaar leren we toch het meest!
Matthijs says
Interessant stuk! Ik ga hier zeker mee aan de slag voor de online personeelsplanning systeem
Nicolette says
Dat is mooi! Veel succes ermee.
Shiftbase says
Hoi Nicolette,
Ook voor ons geld dat we hier veel inspiratie hebben opgedaan over hoe we onze social media kunnen optimaliseren.