Wil je meer interactie, dan is een goede Instagram tekst heel belangrijk.
Wat is dan een goede instagram tekst, hoor ik je zeggen.
De kans is groot dat je al moeite hebt met het verzamelen van afbeeldingen die je wilt posten op Instagram, laat staan dat je weet wat je erbij kunt zetten in de captions (dit woord is algemeen bekend uit het Engels).
Gebruik templates
Kant en klare caption templates kun je aanschaffen.
Er zijn genoeg online bedrijven die deze aanbieden.
De templates kunnen specifiek gericht zijn op een bepaalde beroepsgroep. Zo zijn er dus ook packages voor coaches, yoga-instructeurs of zelfs juristen.
De teksten (voorbeeld captions) in deze templates zijn vaak algemeen geschreven en voor jouw specifieke geval aan te passen.
In het Nederlands heb ik deze packages nog niet veel gezien, maar met Engelse caption templates word ik via gepromote berichten als het ware overspoeld.
Zo’n template kan er bijv. zo uit zien:
Laten we EERLIJK zijn. Ik heb het gevoel dat iedereen probeert om [jouw beroep/branche] gemakkelijk te laten lijken. Dat is het zeker niet.
Het is een uitdaging om jouw [bedrijf, werk] en [kinderen, privéleven] in evenwicht te brengen. En voor je het weet ben je [18 uur/ dag] aan het werk.
Als ik me overweldigd voel, [bijv. Neem ik een dag vrij / zet ik mijn telefoon op stil]. Jouw beurt: wat doe je als je overweldigd bent?
Het is verleidelijk om ze te kopen als je zulke templates aangeboden krijgt.
Ze kunnen je op extra ideeën brengen en het kan je veel tijd schelen.
Er zijn ondernemers die erbij zweren. De scripts kunnen beter zijn, dan wat je zelf kunt verzinnen.
Je kunt zulke templates bijvoorbeeld vinden bij Creative Market en ze kosten over het algemeen echt niet veel. Echt wel een goed idee hoor om er eens naar te kijken.
Als het even kan zou ik toch proberen om zelf je teksten te schrijven bij je Instagram posts. Dat is echt krachtiger.
Het laat je volgers beter zien wie jij bent, waar jij voor staat en het is herkenbaarder. Dat komt omdat je echt jouw stem laat horen en niet die van een ander, die de teksten voor jou bedacht heeft. Authenticiteit vinden mensen op Instagram heel belangrijk.
Hoe schrijf je die goede Instagram teksten?
Daar is een goed systeem voor, wat ik hieronder met je zal delen.
Volg het systeem en je teksten zullen zienderogen beter worden en meer engagement geven (waardoor meer mensen jouw posts zullen zien).
A. Maak als het ware rubrieken waar je over wilt schrijven.
Binnen deze rubrieken verzamel je dan de ideeën.
Dit zijn mijn eigen rubrieken:
1. Inspiratie en aanmoediging
2. Nieuwe manier van marketing
3. Wie ben ik en wat doe ik
4. Een bedrijf starten en de hindernissen en hoe die te overkomen
5. Mijn gezin en honden
6. Tips over branding en Instagram
7. 1 minuut Masterclass op video
Maak een lijst of bijvoorbeeld fysieke bakjes waar je ideeën gedurende de hele week in verzameld kunnen worden. Dit kunnen er minder zijn dan 7 of meer, maar probeer wel te variëren. Schrijf niet alleen maar over het aanbod wat je hebt, of je producten.
Tip 1: zoek ook aansluiting bij nationale of internationale dagen, zoals internationale vrouwen dag, koningsdag of nationale chocolade dag. Kijk hoe je deze in kunt passen binnen de rubrieken die je hebt gekozen.
Tip 2: Plan 1x in de week al je posts in. Dit scheelt heel veel tijd en werk.
B. Vanuit welke hoek wil je schrijven?
Geef een voorbeeld van iets wat je gehoord, gezien, gelezen hebt.
Of schrijf vanuit jou, bijvoorbeeld een onthulling over jou, iets wat je hebt meegemaakt.
Wat geloof jij of hoe denken anderen daarover?
Waar heb jij passie voor of waarom doe je wat je doet?
Kies de invalshoek die het krachtigste is.
C. Schrijf met energie en intentie
Denk aan hoe jij van je volgers houdt, neem een bepaalde persoon in gedachten en schrijf specifiek voor die persoon en denk aan je passie.
Probeer je in gedachten (wellicht een soort van meditatie) in te tunen op datgene wat je wilt schrijven en blijf tijdens het schrijven ook in deze staat van zijn, zodat je lezer echt voelt dat je vanuit je hart schrijft.
Heb je geen inspiratie? Laat het dan even rusten en kijk er na een paar uur of nacht nog eens naar, dan lukt het vast beter.
D. Laat de woorden vloeien
Nu is het tijd om te gaan schrijven wat je echt wilt zeggen.
Gebruik geen formele taal, die is niet geschikt voor Instagram.
E. Schrijf vanuit je hart
Vanuit jouw waarheid.
Dat hoeft niet altijd positief te zijn hoor!
Er wordt al genoeg gefaked op de social media.
Let er echter wel op dat je niet teveel in een slachtofferrol gaat zitten en deel ook weer niet té veel over jezelf.
Een voorbeeld hiervan is de volgende caption die ik vond: “Ik ben het helemaal zat om veroordeeld te worden als ik probeer te zeggen wat ik vind. Mensen nemen mij niet serieus.
Een beter voorbeeld is om het dan zo te zeggen: Soms veroordelen mensen je als je probeert voor jezelf op te komen en uitspreekt wat jij vindt …
F. Check wat je schreef
Laat het geschrevene eerst even liggen en lees het na een paar uur nog eens over. De kans is groot dat je nog wat correcties wilt aanbrengen.
Check dan ook de volgende punten:
- Een super intrigerende openingszin
Deze zin moet nieuwsgierig maken en herkenbaar zijn.
Je hebt 140 tekens (posities) daarvoor totdat bij het scrollen het woord more… komt en je volger dus geïnspireerd moet zijn om te klikken.
Voorbeeld:
a. wat ik vandaag toch echt eens op wil biechten…
b. I’m just a girl sitting on a wall waiting for….
c. Deze megatip om af te vallen wil jij zeker niet missen
d. Weet je waar ik bij de inrichting van mijn huis spijt van heb? - Is je caption herkenbaar?
- Het einde van je tekst is positief
Je wilt dat de lezer verder gaat met een goed gevoel - Voldoende witruimte
Maak mini-paragraafjes, witruimte, lijnen, puntjes of emojis. - Bleef je gefocused op 1 onderwerp?
Teveel onderwerpen aanstippen zorgt ervoor dat je de lezer verliest.
H. Gebruik voldoende hashtags
Je mag er 30 gebruiken, maar zoek minimaal naar 10 tot 15 relevante hashtags. Gebruik liefst niet van die hashtagszinnen zoals #watikeerdernietdurfde, maar gebruik woorden.
G. Volg op na het posten
Na het posten ga je in interactie met iedereen die een comment achterlaat onder je post. Zeker de eerste 15 minuten nadat je post is geplaatst.
In die tijd ga je ook via de door jou gebruikte hashtags bij anderen kijken en like en comment daar ook.
Instagram is namelijk een fantastische plaats om echte connecties te maken met jouw doelgroep.
En nu jij
Hopelijk heb je nu wat meer houvast bij het schrijven van je teksten bij je Instagram posts door het systeem te volgen.
Het gaat om een combinatie van factoren waardoor je meer bereik gaat krijgen. Dus het zijn niet alleen je teksten, maar ook je hashtags, je follow-up, het gebruik van video’s en natuurlijk de kwaliteit van je foto’s.
Wil je daar meer over weten, blijf me dan volgen, want ik ga hierover de komende tijd nog veel meer schrijven.
Via mijn Instagram kanaal zullen er ook korte video tutorials komen, zodat het geheel visueler voor je wordt.
Geef een reactie