Instagram is ineens belangrijk lijkt het wel.
Een jaar geleden ben ik zelf actiever met Instagram geworden.
Allereerst omdat ik het een super leuk medium vind, maar ook omdat ik de potentie ervan zie.
Wat schetst de afgelopen weken mijn verbazing (of toch eigenlijk ook niet)?
Bijna alle Nederlandse guru’s (coaches, business mentoren, marketingdeskundigen, unicorns of hoe ze zich noemen) roepen het nu van de daken: Instagram is belangrijk! (zie ook de Infographic beneden aan de blogpost)
Het is even wennen met Instagram
Eerlijk gezegd vertelde ik mijn collega’s en vriendinnen al een tijd dat Instagram het helemaal zou gaan worden.
Ik volg veel Amerikaanse marketing deskundigen (we lopen in NL een beetje achter).
Hier zag ik de enorme groei in aandacht voor Instagram.
Mijn mededelingen over Instagram werden vaak een beetje sceptisch ontvangen.
“Instagram is toch voor jongeren?”
“Wat moet ik er op mijn leeftijd nou mee?”
“Nee, ik ben meer van Facebook.”
Ze vonden het ook maar raar hoe ik met Instagram omging.
* Eerst mijn afbeeldingen bewerken vóór het posten.
* Niet meteen posten, maar het geschikte moment afwachten.
* Bewust kiezen welke afbeelding wel of niet gepost kan worden.
* Zoeken naar de te gebruiken hashtags.
* Een systeem maken en afbeeldingen inplannen.
Het leek hen toch niet allemaal veel nut te hebben.
Ze probeerden wel af en toe wat op Instagram te plaatsen, maar het was niet wat ze ervan verwachtten.
Niet zo verwonderlijk als je eigenlijk niet weet wat je doet, waarom je het doet en hoe je het zou moeten doen.
Het is ook even wennen, want Instagram werkt niet hetzelfde als Facebook.
Meer blogposts over Instagram in het verschiet
Om lezers te helpen heb ik besloten om meer blogposts te gaan schrijven over Instagram.
Het afgelopen jaar heb ik veel kennis over Instagram opgedaan.
Dus ik heb in ieder geval een voorsprong op de gemiddelde Nederlandse instagram gebruiker.
Doordat ik mijn kennis ga delen kunnen mijn lezers met mij mee groeien en interactie hebben.
Doordat mijn blog geld verdienen met Instagram zo populair is, weet ik dat er zeker interesse hierin is.
Stap op tijd in
Ik denk dat dit moment nu is gekomen!
Nederland begint massaal de grote voordelen van Instagram te ontdekken.
Vergelijk het maar met de bitcoin.
Had je jaren geleden bitcoins gekocht tegen de toen heersende prijs, dan zat je nu gebakken.
Als jij Instagram op enig moment wilt gebruiken voor je business, dan begin je gewoon op tijd.
Op het moment dat jij dan klaar bent om te gaan knallen, is je Instagram account lekker met je meegegroeid.
Als je deze groeigolf mist, zal het lastiger zijn om “boven Jan” te komen.
Waarom is Instagram belangrijk voor je business?
Om te beginnen wil ik je in deze blogpost vertellen waarom Instagram belangrijk is voor je business.
Natuurlijk is dat ook waarom de guru’s het nu dus van de daken gaan roepen.
In mijn volgende blogpost zal ik de ongeschreven regels voor een goed gebruik van Instagram beschrijven.
Een aantal Insta feiten
Instagram heeft in 2017 de grootste gebruikersgroei gezien van haar geschiedenis.
De afgelopen maanden is Instagram helemaal in de versnelling gegaan.
Instagram is echt het platform om aan te pakken op dit moment.
De mensen zijn daar, de groei is er, er is engagement en er zijn sinds kort een groot aantal creatieve en advertentie tools bijgekomen.
[gegevens van Locowise.com]
Na de aankoop door Facebook voor $ 1 miljard is Zuckerberg’s doel om 1 miljard volgers te krijgen. Instagram blijft dus.
De voorspelling zijn dat ze dit in 2018 zullen gaan halen.
Met meer dan 700 miljoen maandelijkse gebruikers, waarvan 50% Instagram dagelijk gebruiken.
200 miljoen kijken dagelijks naar de Instagram Stories.
Door de uitbreiding met Instagram Stories en Instagram live, heeft Instagram in een klap de mogelijkheden van Snapchat, Periscope en Facebook Live in één app gezet.
Instagram is de plaats waar cliënten van verwachten dat je erop aanwezig bent.
Men zoekt naar jou op Instagram, zonder dat jij er zelf moeite voor hoeft te doen.
Als je profiel niet aanwezig is en professioneel, dan verlies je zomaar gratis klanten.
Dus: Instagram is belangrijk!
Ik maakte dit zelf onlangs mee met een alleraardigst koffietentje.
Als actieve Instagram gebruiker pastte het interieur ook prachtig esthetisch binnen mijn feed.
Ik wilde dus graag een tag en plaatsvermelding doen.
Wat bleek? Ze hadden wel een Instagram account, maar hadden daar maar 1 afbeelding op staan.
Ik heb de post gemaakt en had aardig wat likes hierop.
Waren ze slim geweest, dan hadden ze mijn IG post gerepost en hadden ze er meteen een paar hoogwaardige foto’s bij gehad en interactie daarbij. Gemiste kans dus.
Waarom wint Instagram?
- Met Instagram is het makkelijker om een effectievere en diepere relatie met klanten te bouwen dan elk ander platform.
- Het werkt voor jou sneller dan een blogpost.
- Er worden meer afbeeldingen gebruikt dan op Twitter, meer woorden dan op Pinterest, terwijl mensen allebei willen om met jou een dieper contact op te bouwen.
- Het is makkelijker om een gevarieerde volgersschare te laten groeien dan op Snapchat.
- Onderzoeken wijzen uit dat mensen naar Facebook kijken voor: nieuws en vrienden/familie. Met Instagram kun je makkelijk positieve gevoelens om een merk bouwen, connecten met familie en vrienden, een soort van lifestyle creëren en project ideeën lanceren. [AdWeek]
- Instagram is een verademing, omdat een soort van ongeschreven regel is, dat je niet meer dan 2x per dag post. Je wordt dus niet overspoeld door iemand die je volgt.
Koude harde social media feiten
Social Media versus Email marketing: we besteden meer tijd op social media dan dat we in onze email box kijken [Wall Street Journal]
Instagram versus Facebook: Mensen volgen makkelijker vrienden op Facebook, maar juist weer merken op Instagram. Dat betekent dat ze op Instagram kijken om te kopen. [Social Media Examiner]
Instagram versus Pinterest: Instagram heeft 4x zoveel gebruikers dan Pinterest en 2x zoveel zijn ook elke dag op de app. [MediaKix en Pew Research Center]
Instagram versus Snapchat: Instagram heeft 4x zoveel gebruikers dan Snapchat. 50% daarvan zijn op IG stories dagelijks en er wordt 30% meer engagement gezien [TechCrunch]
Instagram versus alles: Instagram is de overall winaar: de betrokkenheid bij merken is op Instagram 10x hoger dan Facebook, 54 x hoger dan Pinterest en 84x hoger dan Twitter [TrackMaven + Social Pilot]
Klanten die betrokken zijn zeggen JA
Als ik de foto die je ’s morgens post like.
Het advies wat je in de avond geeft beantwoord in een comment.
Dan ontwikkelen we een relatie.
Instagram is makkelijk om te bezoeken en te bekijken als je bijvoorbeeld een 5 minuten pauze hebt.
Even op de wc zit of nog even in bed op je telefoon zit.
Door op elkaar te reageren is het net alsof je met elkaar aan het praten bent.
Ik leer je kennen, ga je leuk vinden en vertrouwen.
Dus het is veel makkelijker om van je te kopen.
Zeker voor merken met fysieke producten werkt een foto of video als een speer!
De Infographic onderaan de blogpost zegt heel veel over Instagram versus de andere social media en over de groeimogelijkheden van Instagram.
Had je mij al gevonden op Instagram? Hier post ik foto’s en info die ik niet op andere social media post.
deze infographic komt van XCart
Geef een reactie