In mijn blogs schreef ik al vaker over het gebruik van storytelling en je verhaal vertellen.
Mensen houden van verhalen. Ze onthouden ze beter, het spreekt ze aan en je laat door jouw verhaal meer van jezelf zien.
Of je nu een klein bedrijfje hebt (foei, dat is eigenlijk een woord wat je nooit mag zeggen, want dan onderschat je jezelf) of een megagroot bedrijf, het maakt niet uit.
Mensen zijn geïnteresseerd in jouw verhaal.
Ze willen weten wat jij meemaakt, wat jou beweegt, wat jouw missie is en noem maar op.
In de netwerk marketing blijkt het vertellen van een verhaal zeer goed te werken. In deze tak van ondernemen gaat het vooral om één-op-één contacten. Eigenlijk is het hebben en dan ook vertellen van een verhaal voor elke ondernemer een aanrader.
Het hebben en vertellen van een verhaal, maakt de luisteraar ontvankelijker om meer van jou of jouw producten/diensten te weten te komen.
Wat valt op?
Als internet ondernemer houd ik mijn oren en ogen altijd open.
Wat valt mij daarbij op met betrekking tot je verhaal vertellen?
- Mensen willen echt alles van je weten
Heb jij dat zelf ook in de gaten?
Dat kan je een vervelend gevoel geven, zeker als je echt gesteld bent op je privacy.
Je kunt het als ondernemer ook goed gebruiken door met jouw persoonlijke verhaal meer op de voorgrond te komen, waardoor jij en jouw bedrijf bekender worden. Daarover vertel ik hieronder meer. - De meeste mensen vinden het lastig om hun verhaal te vertellen
Ook ik heb daar weleens last van, hoewel ik moet zeggen dat het ook weer went en dat je er steeds beter in gaat worden.
Eigenlijk heeft dat vaak te maken met een soort van schaamte, een minderwaardigheidsgevoel.
“Wat zullen anderen van mij denken”? “Ik ben toch niet interessant”? “Wat voor meerwaarde heeft mijn verhaal”?, allemaal van die vragen die mensen zichzelf stellen. Deze vragen beletten hen eigenlijk om in hun eigen kracht te gaan staan en gewoon laten zien dat ze geen dertien uit een dozijnverhaal hebben. - Ontdek je eigen verhaal
Het ontdekken van wat jouw verhaal is, is vaak nog moeilijker om het te vertellen.
Klinkt gek, maar kijk maar eens naar een aantal over-ons pagina’s en zoek dan eens of je kunt vinden wat het verhaal is van deze ondernemer. Meestal staat daar wel wat, maar is het een soort van CV, en het is niet het verhaal van de ondernemer.
Meestal staan er alleen maar ‘Hosanna’verhalen, maar ook de worstelingen en tegenslagen mogen genoemd worden.
Dan vertel je pas het echte verhaal. Dat is wat de mensen willen weten! - Vaak zit er geen doel achter
Wat ik soms wel zie, is dat er mensen zijn die hun verhaal durven te vertellen of zelfs op het podium een heel persoonlijk verhaal vertellen, maar dat de luisteraars weten niet wat ze ermee moeten. Het kan ze zelfs een onbehaaglijk gevoel geven.
Ik zal je een voorbeeld geven.
In mijn privéleven heeft mijn man een fantastisch verhaal. Een soort episode van het TV programma ‘Spoorloos’, maar dan zonder het inzetten van de televisie.
Dat verhaal vertellen we allebei met de regelmaat van de klok, maar niet voordat we met de luisteraar een goed gesprek hebben of voordat er een aanleiding toe is. Als je dan eenmaal aan het vertellen bent, willen ze nooit het korte verhaal weten, maar altijd het totale verhaal.
Waar begon het mee, hoe kwam je op het idee, hoe ben je erachter gekomen, hoe was de eerste ontmoeting, hoe gaat het nu? Ze willen het allemaal weten. Ja echt, ze smullen ervan.
Het doel waarom we het verhaal vertellen kan verschillend zijn.
Het kan zijn dat je wilt dat, mensen waar je meer mee omgaat, je echt leren kennen.
Of dat je iemand iets duidelijk wilt maken.
Dat kan zijn dat deze persoon niet alleen in de wereld staat met ellendige verhalen of dat we duidelijk willen maken dat een mens veel kan meemaken in zijn leven, maar dat er ook goede tijden komen.
Voor het eerst vertel ik er nu iets over in dit blog, omdat het nu een doel als toelichting heeft.
Dat is dus wat ik je mee wil geven. Wat is het doel van je verhaal? - Door steeds meer je eigen verhaal te vertellen word je beter
Bij mijzelf en bij teamleden in mijn netwerkmarketing organisatie merk ik dat echt.
Al vroeg nadat een distributeur toetreedt tot de organisatie en producten gaat verkopen, gaat deze leren om zijn of haar verhaal te vertellen. Dat valt meestal niet makkelijk.
Het voordeel is, dat we regelmatig naar trainingen kunnen, video’s kunnen bekijken en samen met onze teamleden op een veilige manier samen kunnen oefenen.
De eerste indruk is vaak het belangrijkste, dus daar wil je dan effectief gebruik van maken.
Je wilt meteen meteen mensen interesseren voor datgene waar jijzelf zo enorm blij van wordt.
Op het moment dat zo’n distributeur op de carrièreladder is gestegen en gevraagd wordt om voor een groot publiek zijn/haar verhaal te doen, blijkt het meestal nog wel eng, maar je ziet dat er echt groei in zit. Je wordt steeds beter.
Waar vertel je je eigen verhaal?
Overal waar jij maar wilt.
- Op je website
Je doet dit op de over ons pagina, in je media kit, in de sidebar van je website, in je blogs of op je homepage. - Op de social media
Vertel ook op de social media je verhaal.
Op je Facebookpagina bij de info (dat vergeten een heleboel mensen) en in je Facebook posts.
In je profielen van Twitter, Instagram, Pinterest, Google+, Snapshat, LinkedIn, Periscope, Youtube of welke er nog meer voor jou interessant zijn. - Bij het netwerken
Ook als je gezellig aan het netwerken bent, vertel je jouw verhaal.
Oefen daarvoor op een 1 minuut tot 3 minuten elevator pitch. Kort maar bondig dien je daarin aan te geven, wie je bent, wat je doet, wat je hiervoor deed, wat er nu beter gaat en waar jij de ander mee kunt helpen. - Op je visitekaartje of promotiefolder, in je ebook of in je nieuwsbrief
Telkens als je een publicatie doet, vergeet dan niet jouw verhaal te vertellen.
Je wilt dat iedereen die contact met jou krijgt, jouw verhaal leert kennen.
Ik zal vast wel locaties zijn vergeten, maar het gaat erom dat je gewoon altijd stilstaat bij waar jij je verhaal met anderen zou kunnen delen.
Mis geen mogelijkheid om jouw naam en verhaal te promoten.
Hoe vertel je jouw verhaal?
Het verhaal over jou kan opgebouwd zijn uit een aantal elementen.
Als netwerk marketing ondernemer kun je dan bijvoorbeeld denken aan het volgende:
1. Hoe heet je, hoe oud ben je, hoe woon je en met wie?
2. Hoe ben je in contact gekomen met het bedrijf waarvoor je werkt?
3. Waarom heb je besloten in te stappen in deze business?
4. Wat zijn enthousiaste productervaringen van jou?
5. Waarom ben je zo enthousiast over het bedrijf?
6. Waar sta je nu, hoe ben je al gevorderd?
7. Waar wil je over een jaar staan of bereikt hebben?
Zit jij niet in de netwerkmarketing, dan zou jouw verhaal er ook zo ongeveer uit kunnen zien, maar meer aangepast aan jouw situatie.
Welk medium gebruik je om jouw verhaal te vertellen?
Eigenlijk zijn er een aantal media die voor je storytelling geschikt zijn.
Je kunt je verhaal vertellen met geschreven tekst.
En dan kun je ervoor kiezen om dit met of zonder foto’s of ander beeldmateriaal te doen.
Ikzelf ben wel een voorstander van foto’s. Deze kunnen een eigen verhaal vertellen of jouw verhaal bekrachtigen.
De geschreven tekst kun je dus gebruiken op bovengenoemde locaties.
Daarnaast kun je jouw verhaal vertellen door middel van video.
Video’s zijn enorm sterk en worden over het algemeen meer bekeken dan geschreven tekst.
Een video dringt ook meer tot mensen door. Dit heeft te maken dat hier meer zintuigen worden ingeschakeld.
Het maken van zo’n video, waarin jij je verhaal vertelt is niet makkelijk.
Ik ervaar dat zelf ook. Het lijkt vaak gemaakt of teveel gepresenteerd.
Zorg dat je datgene wat je wilt zeggen, goed weet en neem de video gewoon een aantal keren op.
Je zult zien, na een aantal keer gaat het al een stuk natuurlijker.
Wees ook niet te kritisch naar jezelf. Neem gewoon de video op en verander hem gewoon na een tijdje als je meer gewend bent om je verhaal te vertellen. Je kunt de video ook maken door middel van foto’s en dan via voice-over je tekst inspreken.
Deel deze video op bovengenoemde plaatsen.
Natuurlijk kun je jouw verhaal ook vertellen door middel van afbeeldingen.
Tekeningen of foto’s bijvoorbeeld.
Ook door middel van zogenaamde ‘branding’, waarbij je de foto’s een bepaalde look geeft, je lettertypes, je huisstijl en zelfs je kleding, kun je jouw verhaal vertellen.
Als laatste niet te vergeten via audio, de mp3 of podcast.
In mijn blog wat is een podcast kun je lezen wat dit is.
Waarom zou je niet je eigen podcast maken met jouw verhaal?
Je zou jezelf kunnen laten interviewen zoals ik dat deed. Luister maar eens naar mijn verhaal.
Ga zelf ook eens nadenken over jouw verhaal. Ik ben benieuwd naar jouw verhaal, dus als je een linkje wilt plaatsen in de comments, voel je vrij.
Geef een reactie