Meest gelezen pagina
Wist je dat de over ons pagina de meest gelezen pagina van jouw website kan zijn?
Tenminste als je er een hebt natuurlijk.
Bij dienstverlenende bedrijven, zorgondernemers, zorg ZZP-ers of praktijken wil de klant weten wie hem bij zijn problemen gaat helpen.
Hij of zij vraagt zich af.
Wie zijn de mensen achter dit bedrijf? Past dit bij mij?
Website statistieken tonen het aan
Het belang van bijhouden van website statistieken komt nog nader aan de orde.
Kijk maar eens in jouw pagina statistieken en zie hoe vaak jouw ‘over ons’ pagina wordt bezocht.
Je zult zien dat deze pagina hoog scoort (vooropgesteld dat je er een hebt).
Vertrouwen winnen
De belangrijkste functie van de ‘over ons’ pagina is vertrouwen winnen.
De klant gaat op zoek naar de man/vrouw achter de zorgondernemer.
Want zonder vertrouwen wordt de bezoeker van jouw website geen klant.
Hij probeert op voorhand al te bekijken of het zou kunnen klikken.
Voldoet de persoon achter de website aan de juiste vereisten om hem te kunnen helpen?
In deze tijd is vertrouwen toch al een onderwerp dat sterk onder druk staat. Het vertrouwen in banken en overheden heeft een deuk opgelopen. Het is eenvoudige om iemand vertrouwen te schaden dan het op te bouwen.
De ‘over ons’ pagina is een kans om al een relatie met de klant op te bouwen.
Bij het winnen van vertrouwen is open en eerlijk communiceren een must.
Wil jij het vertrouwen van de klant winnen en dus meer klanten?
De ‘over ons’ pagina is dan een must!
De 7 meest gemaakte fouten van de over ons pagina
Fout Nr 1 De pagina ontbreekt in zijn geheel
Dan mis je dus de bovengenoemde kans van vertrouwen winnen en al connectie met de klant maken.
Fout Nr 2 ‘Over ons’ bij een bedrijf van 1 persoon
Bedenk namelijk dat de titel ‘over ons‘ de indruk wekt dat het bedrijf uit meer dan 1 persoon bestaat.
Geef de pagina de volgende titel:
- Over …..(de bedrijfsnaam) en vertel dan wie er achter deze naam zit
- Over ….. (jouw eigen naam of voornaam)
Bedenk ook dat zoekmachines o.a. zoeken op de titels van de pagina, zoals in de url vermeld wordt.
Ga maar eens googlen en kijk eens wat er verschijnt als je alleen maar over ons intypt.
Je vindt dan de over ons pagina’s van heel veel bedrijven, maar niet welke jij zoekt.
Mensen gaan zoeken naar jouw naam (als ze die ergens gehoord hebben) of jouw bedrijfsnaam, of op het probleem dat je oplost.
Voor het gemak noemen we de pagina nu echter nog steeds de “over ons” pagina.
Fout Nr 3 Geen foto van de eigenaar op de ‘over ons’ pagina
Ook hier geldt weer hetzelfde: de klant zoekt op voorhand naar een soort klik.
Door een foto te zien kan al een soort verbondenheid ontstaan.
De klant weet wat hem of haar te wachten staat.
Het maakt een toekomstige ontmoeting ook minder spannend.
Hoe soepeler een eerste kennismaking verloopt, hoe beter het is voor de opbouw van de klantrelatie.
Wil je weten hoe je een ‘over ons’ pagina maakt, Lees onze blogposts hierover. We vertellen je stap-voor-stap hoe je deze maakt.
Fout Nr 4 Er staat alleen maar een contactformulier
Ook hier geldt weer: mis deze kans niet om vertrouwen te kweken en vertel iets over jezelf!
Websites zijn vaak gebouwd met bepaalde regeltjes in het oog. Een van de regeltjes is: wil ik contact opnemen, dan doe ik dat via de pagina contact.
Fout Nr 5 De pagina lijkt een soort CV
De pagina is slechts een opsomming van ervaring en opleidingen die jij hebt.
Dus een soort CV.
Maak de pagina persoonlijk.
Behaalde diploma’s kan de klant wel belangrijk vinden, maar het gaat hem vooral om jouw kundigheid.
De klant wil weten wie jij bent.
Laat je passie zien!
Maak er wat creatiefs van in plaats van een saaie opsomming.
Je klant wil weten of jij de juiste persoon bent die hem kan helpen met zijn probleem.
Wat je klant wel belangrijk kan vinden is of jij aangesloten bent bij een beroepsvereniging.
Vermeldt dat dan ook als dat zo is.
Fout Nr 6 Spelfouten en zonder F-vorm
Zorg dat je teksten vrij van spel- en taalfouten zijn. De toon van je teksten speelt ook een rol. Houd je teksten open en recht door zee en pas op dat ze niet te opdringerig worden. Maak niet te lange zinnen. Zorg verder dat de tone of voice van je tekst past bij je klantenkring. Gebruik geen jargon en leg afkortingen uit.
Wist je trouwens dat Websites worden gelezen in een F-vorm? De tekst die het meest links staat wordt dus eerder opgepikt door de ogen van de lezer.
Eyetracking onderzoek heeft het inzicht gegeven dat de lezer in een F-vorm de pagina leest.
Zo word de eerste alinea goed gelezen maar de tweede maar voor 50%.
Onder de 2e alinea leest de bezoeker vervolgens weer beter.
De toepassing van deze F-vorm is eenvoudig toe te passen. Kijk maar eens naar deze blogpost, wij hebben de F-vorm ook gebruikt.
Fout nr. 7 Je laat niet zien dat je de gebruiker begrijpt
Wil ik hier bij horen? Wie zijn de mensen achter dit bedrijf? Past dit bedrijf bij mij?
Het zijn allemaal vragen die de klant zich stelt.
Jij kunt deze zorgen wegnemen.
Door een persoonlijke benadering wek je sympathie en geeft je een authentiek beeld van jezelf.
Voelt de klant zich niet begrepen. Dan is het resultaat: minder vertrouwen in jouw praktijk.
Denk zorgvuldig na over wat je vertelt en waarom. Het gaat niet alleen om wat jij bereid bent om over jou en je bedrijf te vertellen, maar ook wat hij bereid is om te lezen.
Dit kan natuurlijk tekst zijn, misschien past video, een animatiefilmpje of fotocollage wel beter bij jou en je klanten.
Wij hebben zelf uitgebreid aandacht besteed aan de Over Booest pagina.
Hij is opgemaakt op een geheel eigen manier.
Wij hebben proberen hiermee onze creativiteit en eigenheid te laten zien.
Heb je onze andere blogpost over de ‘over ons’ pagina trouwens ook gelezen?
Deze staat ook vol met tips over dit onderwerp.
Lees ook onze andere blogs uit de serie ‘Over ons pagina’
* Hoe je met je over ons pagina meer klanten trekt Deze tip lees je nu.
* Hoe verbeter je jouw over ons pagina
* 7 Goede over ons pagina’s voorbeelden
* Hoe maak je een onweerstaanbare over ons/over mij pagina
Lucia says
Het is inderdaad zo. Bij mij is dat ook de meest gelezen pagina. En eigenlijk zoek ik hem ook als een van de eerste als ik op een site kom. Fijn dat jullie dit eens in de schijnwerpers zetten.