Wat een veranderingen hebben we de afgelopen maanden meegemaakt!!!
Zowel op persoonlijk als op zakelijk vlak hebben we flink moeten schakelen door het intreden van de coronacrisis.
Kun jij, nu de lockdown voorbij is, de draad weer oppakken of ben je hem helemaal kwijt?
Positieve stilte
Hierboven sprak ik over coronacrisis en het woord crisis houdt altijd iets negatiefs in.
Ik moet wel zeggen dat ik de stilte die viel door de lockdown voor mijzelf overwegend zeer positief vond. En ik weet zeker dat ik daar zeker niet de enige in ben.
Waarom vond ik deze stilte zo positief?
- De lucht was heerlijk fris en helder.
- Het was zo stil op straat. Weinig auto’s, geen luidruchtige cafébezoekers, geen vliegtuigen etc. Ik werd er heel rustig van.
- Ik had weer tijd om oude hobby’s op te pakken zoals puzzelen, naaien, lezen en keyboard spelen.
- We werden met z’n allen ineens heel creatief op velerlei vlakken.
- Kinderen gingen weer echt spelen en knutselen.
- Waar voorheen gezegd werd dat het onmogelijk was voor mensen om thuis te werken, kon dat ineens toch wel.
- Er was weer echt bezorgdheid om onze medemensen.
- Duidelijk werd ineens wat nu de echte vitale beroepen zijn.
Maar ja, laten we wel wezen, als je in deze tijd je brood moet verdienen met een eigen onderneming, dan kan ik me voorstellen dat je de afgelopen maanden echt wel met je handen in het haar zat.
De doelen die je jezelf gesteld had, zal je wellicht niet kunnen halen. Het pad dat je had uitgestippeld loopt niet zoals het volgens “het nieuwe normaal” nu zou moeten lopen.
De manier waarop je voorheen werkte, kan misschien niet meer.
Kortom, je bent wellicht de draad kwijt.
Veel creativiteit
Heel veel ondernemers bleken de afgelopen tijd een enorme creativiteit aan dag te kunnen leggen.
Ondernemers die het moeten hebben van uurtje factuurtje, zoals de contactberoepen therapeuten, kappers, schoonheidsspecialistes en pedicures vinden het vaak lastig om op een andere manier hu geld te verdienen, maar nu zag ik toch hele goede initiatieven.
- Een schoonheidsspecialiste kreeg haar nieuwe make-uplijn al binnen tijdens de lockdown en toonde deze via foto’s en filmpjes op Instagram.
Ze maakte ook tutorials op Youtube waarin ze tips gaf hoe je deze nieuwe make-up kunt aanbrengen.
De video’s werden voor het grote publiek afgeschermd, want ze wilde graag alleen haar eigen klanten van advies dienen.
Daar zou je dan weer over kunnen nadenken, want het zou haar ook nieuwe klanten voor de producten hebben kunnen opleveren.
Om haar publicaties aan te kondigen stuurde ze haar klanten een email, zodat ze konden gaan kijken. Loyaal als de klanten naar haar zijn, deden ze dat ook trouw.
Het resultaat was veel meer verkopen dan ze normaal tijdens behandeldagen had. De verkopen bracht ze op Coronaproof wijze rond met de fiets. Hiermee sloeg ze 2 vliegen in 1 klap, want ze had nu haar fietsworkout in plaats van de sportschool.
Ze miste nu wel de vergoeding voor de arbeid van de schoonheidsbehandeling, maar de kassa bleef in ieder geval wel rinkelen! - Een kapper stuurde zijn klanten op aanvraag een korte video met haarverzorgings- cq. knipinstructies, zodat ze er toch nog netjes bij konden lopen. Deze video was precies afgestemd op de klant.
Dit leverde geen directe verkopen op, maar was wel service en klantenbinding. - Een yogalerares, die voorheen niets van online werken moest hebben, besloot toch haar klantjes in een virtuele les te ontvangen.
Ze maakte gewoon een Facebook groep aan en ging op het normale tijdstip live. Haar yogaleerlingen wilden hier gewoon het volle pond voor betalen.
Nu er buiten gesport kan worden heeft ze een fantastische daktuin gevonden waar de lessen bij droog weer gegeven worden. - Een bevriend interieuradviseuse liet haar klanten video’s opnemen van de te stylen ruimte(s) en bood daarna een pakket met online uitgezochte producten aan. Zij zorgde na akkoord voor de bestelling en aflevering bij de klant.
Over deze bestellingen ontving de interieuradviseuse dan ook nog een percentage commissie (affiliategelden) van de verkoper.
Via een online verbinding werd dan de styling afgemaakt.
Het verven van de ruimtes deden de klanten zelf of ze huurden zelf een schilder in.
Dit zijn dus uitstekende voorbeelden van ondernemers die creatief aan de slag gingen en op deze manier werkten aan het verstevigen van de band met hun klanten en om toch nog inkomen te kunnen genereren.
Waar ik nu zo benieuwd naar ben is, wat voor activiteiten jij hebt ondernomen om er in deze coronacrisis het beste van te maken.
Deel je deze met mij en de lezers via de comments?
Ben je de draad kwijt?
Heb jij al stilgestaan bij jouw bedrijfsmodel?
Kun jij je aanpassen aan “het nieuwe normaal”?
Lukt het jou om ook een online variant aan je bedrijfsmodel toe te voegen?
Er is zoveel meer mogelijk als je goed gaat nadenken.
Lukt het je niet alleen om op ideeën te komen?
Het gebeurt zo vaak dat je daar iemand bij nodig hebt. Iemand waarmee je kunt sparren en brainstormen, iemand die creatief kan denken.
Je kunt daarvoor met mij contact opnemen.
Ik vind het heerlijk om met je te sparren over de mogelijkheden van je bedrijf en mijn enthousiasme blijkt aanstekelijk te werken. Na zo’n sessie kun jij meestal zelf de draad weer oppakken en bouwen aan de groei of bestendiging van je bedrijf.
Ikzelf pak de draad ook weer op
Misschien had je het gemerkt dat ik de laatste jaren niet heel erg actief ben geweest op dit blog. Wellicht ook niet, want verschillende van mijn blogs trekken dagelijks nog over de honderd unieke bezoekers en die zijn niet zo bezig met te onderzoeken hoe frequent er blogs verschijnen.
Had je het wel gemerkt, dan kan ik je blij maken. Ik pak de draad weer op want ik heb hem teruggevonden. Een tijdje was ik de draad kwijt.
Het was de laatste jaren te druk in mijn leven en in mijn hoofd. Daarom heb ik de nodige rust genomen. Begin januari 2020 had ik mijn liefde voor schrijven echter toch weer opgepakt met een online schrijfcursus.
Dit deed mij beseffen, dat ik van schrijven heel blij word. Waarom zou ik dan toch niet de kennis die ik heb delen delen om mijn blog?
Het kan dus zijn dat de inhoud van mijn blogs in de loop van de tijd wat zal veranderen. Ik weet nog niet precies hoe zich dat zal ontwikkelen.
De rode draad
De statistieken van dit blog zullen voor mij in ieder geval nog steeds wel een rode draad zijn.
Uit de statistieken haal ik waar mijn lezers in geïnteresseerd zijn en dat zijn toch de onderwerpen waarover ik het ook leuk vindt om te schrijven.
De topics liggen op het vlak van:
- Fotograferen en fotobewerking
- Het maken van video’s
- Online tools
- Het schrijven/bloggen op internet
- Social Media
- Websites
- Lifestyle
Daarom ga ik dit blog nu beëindigen met een groet en een laatste vraag aan jou. Heb jij een vraag over een van bovenstaande onderwerpen waarover je wilt dat ik schrijf? Laat het weten via de comments onderaan.
Het ga je goed in deze roerige tijden en tot rap!
Geef een reactie