Pinterest wordt steeds populairder en wist jij dat Pinterest inmiddels ook als zoekmachine fungeert?
Het staat na Google op de 2e plaats.
Als jij als bedrijf Pinterest slim gebruikt, zal je daar echt profijt van gaan hebben.
Zeker bij zaken waar afbeeldingen belangrijk zijn, vind ik het zelf heel fijn zoeken via Pinterest.
Denk daarbij maar eens aan recepten of mode, maar ook interieurtips of doe het zelf zaken.
Ik had onlangs in een interieurzaak een lamp gefotografeerd. Er stond een naam bij en op grond daarvan zocht ik op Pinterest.
Met het tekentje (vierkantje met vergrootglas) rechtsboven in de hoek wat op de gepinde afbeelding staat, kun je zoeken naar vergelijkbare afbeeldingen.
Zo vond ik deze lamp in een andere winkel terug en nog goedkoper ook. Reuze handig dus.
Daarnaast kun je op Pinterest zoveel tips vinden! De mogelijkheden zijn oneindig.
Heb jij een praktijk, ben je blogger of doe jij aan netwerkmarketing?
Ook dan kan Pinterest een belangrijke rol spelen in jouw marketingstrategie.
Ontdek mijn 12 tips om Pinterest slim in te zetten.
Hoe kun je Pinterest slim gebruiken? Ik geef je 12 tips.
-
Maak borden met zoekwoorden in de titel
Juist vanwege die zoekmogelijkheden gebruik je zoekwoorden als titel van je bord.
Je helpt mensen dan jou en je bedrijf makkelijker te vinden door die zoekwoorden.
Door het gebruik van die zoekwoorden maak je het Pinterest ook makkelijker om jouw bord aan te raden aan andere pinners.
Dat is de ultieme manier op Pinterest slim te gebruiken. -
Maak de omschrijving lang genoeg
Ook hier geldt weer dat je zoekwoorden in je omschrijving maakt.
Houd er ook rekening mee dat mensen je pin kunnen tweeten, dus maak de omschrijving ook weer niet te lang.
Hij dient interessant en relevant te zijn, met voldoende zoekwoorden.
In onderstaand voorbeeld zie je bijvoorbeeld te weinig tekst.
Hier had bijvoorbeeld de vorm van het arrangement of de gebruikte bloemen bij kunnen staan, zodat deze pin makkelijker gevonden wordt.
- Extra tip: Gebruik hashtags in de omschrijving en in de board namen (dit mag sinds medio 2018)Je mag tot 20 hashtags # gebruiken. Gebruik een mix van brede en specifieke hashtags.
Zet ze altijd aan het eind van je omschrijvingen. Weet je niet wat voor hashtags je zou kunnen gebruiken?
Gebruik dan Pinterest zelf om dat te ontdekken. Type in de zoekbalk het grootste onderwerp waarover je pin gaat.
Bijvoorbeeld: Bulletjournal. Je zoekt op alle pins. Dan verschijnt er onder de zoekbalk een balk met gekleurde vakjes met zoekwoorden.
Zoek de meest geschikte hier dan uit en maak er hashtags van.
Zoals je aan de afbeelding hieronder ziet: zou je kunnen gebruiken #planner #monthlyspread #journal #dailyspread #calender etc.
-
Gebruik verticale afbeeldingen
In mijn blogpost hoe optimaliseer je je Pinterest afbeeldingen heb ik het al beschreven: gebruik langwerpige afbeeldingen om meer op te vallen en meer tekst kwijt te kunnen.
Geloof je me niet?
Doe dan zelf onderzoek op Pinterest en kijk daarbij naar het aantal repins en likes en dan zul je zien dat de afbeeldingen tegenwoordig vooral langwerpig zijn.
Sinds de vernieuwing van de Booest website gebruik ik ook langwerpige afbeeldingen als uitgelichte afbeelding.
Deze zijn dus ook makkelijk te pinnen.
Wil je geen langwerpige verticale afbeeldingen in je blog?
Geen probleem, je maakt gewoon een verborgen afbeelding.
Je ziet hem niet in het blog, maar kan wel gepind kan worden.
Hoe je dat doet, kun je vinden in de blog over het optimaliseren van je Pinterest afbeeldingen.
-
Gebruik Pins voor linkbuilding
Google houdt van externe links die verwijzen naar jouw website.
Door te pinnen vanaf jouw website kun je zogenaamde backlinks verkrijgen.
Zet een link naar jouw website in de omschrijving van de afbeelding/pin, dan heb je er meteen 2, want door te pinnen vanaf jouw website creëer je er automatisch nog een. -
Deel je pins en borden via andere social media
Vergeet niet dat je via de andere Social Media, zoals Facebook, Twitter en Instagram, aandacht kunt vragen voor jouw pins en pinborden.
Op die manier vergroot je het bereik. -
Zorg voor een pinbare afbeelding bij elke blogpost
Vergeet niet een afbeelding bij een blogpost te doen en zorg er dan voor dat deze pinbaar is.
Dus nooit vergeten een omschrijving bij deze blogafbeelding te doen en zet er dus ook een link naar je website op.
Dit doe je in de alt omschrijving (voor de gebruikers van WordPress). Vergeet dus nooit je alt-omschrijving in te vullen.
Daarnaast kun je dus de verborgen afbeelding gebruiken. Een vreemde pinner moet sowieso zien dat er een afbeelding te pinnen is, anders zal ook je verborgen afbeelding niet naar voren komen, want een potentiële pinner doet niets als er geen afbeelding in de blog staat. -
Maak van je Pinterest account een zakelijk account
Als je Pinterest zakelijk gebruikt, kies dan voor Pinterest Business (dit is gewoon gratis).
Je kunt daarvoor een aparte account maken, maar je kunt ook je persoonlijke account omzetten in een zakelijk account.
Dat heb ik zelf gedaan, want ik had Booest eerder al als persoonlijk account aangemaakt.
Je kunt dat doen op deze pagina Pinterest voor bedrijven.
Er zijn een aantal voordelen als je dat doet:
* Je kunt gegevens verzamelen, statistieken / analytics
Zo kom je achter veel informatie zoals: je meest favoriete pin, het geslacht van jouw bezoekers, hoe er naar je website geklikt wordt, de leeftijd van je bezoekers, het aantal keren dat pins van jouw website zichtbaar waren op Pinterest die dag in het nieuwsoverzicht, bij zoekresultaten of via je borden en nog veel meer. Je kunt die statistieken raadplegen links naast de zoekbalk.
* Je kunt zgn. rich pins hebben. Als je een blog hebt, geven rich pins meer informatie en header informatie dan normale pins. Als jij Pinterest gebruikt om verkeer te krijgen naar je blog, dan wil je zeker de mogelijkheid van rich pins hebben.
* Je kunt max. 5 boards in het zonnetje zetten. Dat zijn 5 grote borden aan de bovenkant.
Deze verschuiven telkens met een soort slider. Zet bovenin sowieso borden die naar je website verwijzen. Je kunt ook kiezen om bijvoorbeeld je best verkopende producten in een bord bovenin te zetten.
* Je kunt pins promoten. Je betaalt hiervoor, maar ik weet zeker dat meer mensen jouw pins zien, dan dat je een advertentie zet in een huis aan huis krantje.
-
Pin vanuit de pagina en niet vanuit de homepage
Heb jij een leuke afbeelding gevonden die je wilt pinnen, met daarbij een informatief artikel.
Pin dan niet vanaf de homepagina (waar die afbeelding misschien ook staat als het om een blog gaat).
Nee, ga dan naar de pagina toe waar het hele stuk staat en pin vanaf die pagina.
Dan kan degene die jouw pin wil gaan lezen dat ook meteen doen.
Anders verdwijnt de aandacht misschien op de homepagina.
Dat geldt dus zeker en vooral voor pins die je van je eigen website pint!!! -
Verwijs op verschillende plekken naar je Pinterest pagina
Zet je Pinterestpagina niet alleen als icoontje op je website, maar verwijs op verschillende plekken.
Je kunt er bijvoorbeeld een post op Facebook van maken.
Zet hem ook in de info van je Facebookpagina. Zet hem op Google+, LinkedIn, in je nieuwsbrief, je visitekaartje enzovoort.
Pinterestgebruikers komen dan op het idee om je op te zoeken. -
Creëer groepsborden
Maak groepsborden en nodig anderen uit om daarop mee te pinnen.
Op deze manier ga je meer interactie op je eigen pagina krijgen.
Bovendien is het leuk om op die manier met anderen connectie te maken.
Treed zelf ook toe tot groepsborden van mensen in dezelfde branche als jij, of met dezelfde producten die jij hebt.
Op die manier kunnen mensen jou ook weer makkelijker vinden als ze op zoek zijn naar een bepaald product. -
Pin en Re-pin
Je kunt pins van anderen repinnen.
Op die manier kun je ervoor zorgen dat anderen jou opmerken.
Zorg ervoor dat je ook zelf websites bezoekt en daarvan pint, zodat je ook met originele content komt.
Op die manier ben je interessant om te volgen.
Heb je nog niet veel content om van jezelf te pinnen, kies er dan voor om 80% van anderen te pinnen in het begin.
Gebruik voor je eigen content diverse pins (te maken in Canva bijv.) en test welke het goed doen. -
Pin vaker en meer verspreid
Wat heeft mij geholpen om mijn bereik binnen 1 maand van 11.8oo naar 36.000 te krijgen?
Vaker pinnen en verspreid over de dag. Hierdoor krijg ik meer interactie en repins en wordt er meer doorgeklikt naar mijn website.
Je komt dan meer in de “feed” naar voren en worden je pins ontdekt.
Wil je nu niet de hele dag of zelfs dagelijks op Pinterest actief zijn?
Wat ik me heel goed voor kan stellen, want we hebben het al zo druk!
Dan heb ik een super tip voor je: Ga gebruik maken van Tailwind.
Als je op deze link* klikt kun je Tailwind gratis een maand gebruiken om te kijken hoe het werkt.
Ik ben er totaal verslingerd aan geraakt, omdat ik zie dat het echt werkt.
1x per week plan ik mijn pins in, dus het kost helemaal niet veel tijd.
Tot zover de 12 tips (stiekem waren het er toch wat meer).
Als jij het volgende doet:
- Zoekwoorden in de omschrijving en titel van de borden gebruikt
- De omschrijving lang genoeg maakt en ook hashtags gebruikt
- Regelmatig en verspreid pint
- Een zakelijk account neemt
- Verticale afbeeldingen gebruikt
- In je blog of website altijd afbeeldingen gebruikt (die bovendien ook echt interessant zijn)
- Je pins gebruikt voor linkbuilding
- Pint vanuit de pagina en niet vanaf je homepage
- Repin ook afbeeldingen van anderen
- Verwijs via de andere Social Media
- Maak gebruik van groepsborden
- Ook op ander plekken naar je Pinterest verwijst
Dan ga je zeker weten succesvol worden door Pinterest Slim te gebruiken voor je bedrijf!
Jouw stappenplan hierna
Wat ga jij dus nu doen?
Als je al een (zakelijk) account en borden met pins hebt, start dan eens met kritisch naar je account te kijken.
Loop de punten af. Voldoe je daaraan?
Zijn de pins kwalitatief goed? Verwijder ook pins die niet gerepind worden.
Maak de borden interessant voor je volgers. Maak aantrekkelijke titels van de borden.
Kijk eens naar Tailwind, om meteen je account een boost te geven.
Heb je nog geen account op Pinterest?
Start meteen met er een te maken en ga genieten van dit prachtige medium.
Ga bij anderen kijken voor inspiratie qua pins en borden.
Bezoek en volg het Booest Pinterestaccount en ik volg je terug.
Geef een reactie