Je start je eigen bedrijf, praktijk of bureau en dan dien je meteen al je tarief te gaan bepalen.
Uit ervaring weten we dat het bepalen van je tarief niet makkelijk is.
Het is eigenlijk een soort van uit je comfortzone treden.
Je wilt niet te goedkoop zijn, maar ook weer niet te duur.
Het duurt echt even voordat je met opgerichte blik en zonder hapering je prijs kunt noemen aan een potentiële klant of koper.
Als je goed nagedacht hebt over jouw prijsstelling zul je zien dat het je al makkelijker af zal gaan.
1. Je tarief moet goed voelen
Allereerst willen we je op het hart drukken dat het je niet lukt om zonder kramp een prijs te noemen waar jij jezelf ook niet goed bij voelt.
Jouw klant gaat dat merken en je komt daardoor niet overtuigend over.
2. Kijk niet teveel naar wat anderen doen
Natuurlijk is het wel goed om te kijken of je een beetje marktconform bezig bent, maar laat je niet teveel leiden door de prijzen van anderen.
De prijs is namelijk niet alleen een onderscheidend iets. Jij hebt jouw kwaliteiten en kennis. Jij hebt een unieke aanpak.
Dat zijn ook factoren die de prijs bepalen die jij vraagt.
3. Wat zou je er zelf voor over hebben
Als jij zelf niet bereid bent om bepaalde bedragen voor iets te betalen (een training, een website of coaching bijvoorbeeld), dan zullen anderen ook niet bereid zijn om jou goed te betalen. Dat is een soort van energetisch iets.
Jij durft zelf zeker weten ook hogere bedragen te vragen als je zelf wel geïnvesteerd hebt.
Je weet dan welke waarde het kan opleveren.
4. Vergelijk jezelf niet met iemand in loondienst
Als je gaat rekenen wat iemand in loondienst kost, dan kom je tot een bepaalde rekensom.
De totale kosten (loon, lease auto, telefoonabonnement etc.), gedeeld door het aantal uren dat er gewerkt wordt in de tijd van de baas.
Ben je eigen baas, dan heb je ook veel uren die je niet kunt declareren.
Je moet je boekhouding doen, een klant belt af en je besluit dit toch niet te declareren, je moet je website bijhouden en ga zo maar door.
Het bedrag wat iemand in loondienst kost zou eigenlijk het minimum zijn van wat je moet vragen.
5. Probeer van je uurtje factuurtje af te komen
Probeer met pakketten te werken of bepaal een vaste prijs voor een product.
Bijvoorbeeld een cursus (dus niet per les laten betalen), een reeks van 6 coachingssessie, een jaarprogramma, een lidmaatschap etc.
Op die manier ben je zekerder van een bepaald inkomen.
6. Bekijk ook eens wat jouw dienst of product de klant als voordeel oplevert
Vergeet niet, dat de klant door gebruik te maken van jouw vaardigheden, zich ook veel kosten kan besparen.
Wat bespaar je als je bijvoorbeeld zoveel kilo bent afgevallen, wat is een verbeterde kwaliteit van leven waard, wat kost een komende scheiding als jij het echtpaar niet tot elkaar brengt etc. etc.
Bedenk ook dat je met een bepaald bedrag kunt beginnen, maar dat je ook je prijs kunt bijstellen.
Jij bent je eigen baas. Als jij uiteindelijk tot de ontdekking komt dat je toch te weinig vraagt, dan verhoog je jouw prijs gewoon.
Hoe heb jij jouw tarieven bepaald? Laat het eens weten hieronder!
Geef een reactie