De 4 stadia voor een klant ja zegt
Vraag jij je weleens af: “Hoe wordt iemand klant?”
In veel gevallen is dat moeilijk te zeggen, want het is eigenlijk een proces in het hoofd van jouw potentiële klanten.
Toch zijn er 4 stadia die iemand over het algemeen doorloopt voordat hij bij jou klant wordt.
1. Bewustwording
Jouw potentiële klanten worden zich pijnlijk bewust van de problemen waar ze mee worstelen.
Iemand dient eerst meer bewust te zijn van de “pijn” om te kunnen veranderen, want verandering is iets wat ze liever vermijden.
Ze moeten echt gaan verlangen naar jouw oplossing en klaar zijn om te investeren in verandering of verbetering.
2. Hoop
Ze krijgen hoop op een betere situatie.
Wat is hun droom?
Wat zijn de resultaten die ze graag zouden willen?
Dit is waar jij hun verlangen kunt aanwakkeren en hen hoop kunt geven dat een nieuwe en betere situatie echt MOGELIJK is.
3. Vertrouwen
Ze krijgen vertrouwen in jou en jouw oplossing.
Ze gaan zien dat jij de beste persoon bent om hen te helpen bij deze verandering.
Je potentiële klanten voelen een klik met jou als persoon.
Ze hebben het gevoel dat jij hen begrijpt en weet wat zij nodig hebben.
Jij bent ook de persoon die hun kwaliteit en resultaten kunt geven.
4. Opwinding of juist rust
Je potentiële klanten zijn echt verheugd en opgewonden.
Klaar om de volgende stap met jou te zetten.
Deze beslissing geeft hen soms ook juist rust in plaats van opwinding.
De kogel is door de kerk. Eindelijk gaat er aan hun problemen gewerkt worden.
Ze zijn hongerig naar jouw oplossing en die willen ze nu!
Ze zijn gretig om verlost te zijn van hun problemen en willen inspirerende resultaten door jouw hulp.
Jij hebt hen eigenlijk geholpen JA tegen zichzelf te zeggen en de hulp te aanvaarden die ze nodig hebben om de verandering te bewerkstelligen.
Wat kun jij als therapeut hiermee?
In sommige situaties, zullen jouw klanten in het 1e stadium al binnenlopen.
Ze weten wat het probleem is en weten dat ze moeten veranderen.
Soms komen ze binnen in het 2e stadium.
Ze weten dat verandering nodig is en weten ook dat het mogelijk is.
Het is nu aan jou om ervoor te zorgen dat jouw klant alle stadia doorloopt.
Hiervoor heb je dus marketing.
Waar jij met je marketing gaat starten hangt af van in welk stadium jouw potentiële klant zit.
Kijk daar eens goed naar en vraag jezelf af in welk stadium jouw potentiële klanten zitten en waar jij jouw marketing op richt.
Het kan vaak best wel even duren voordat jouw klant deze stadia doorlopen heeft.
Het stadium dat het meeste tijd kost is het 3e: het opbouwen van vertrouwen.
Vertrouwen opbouwen is het fundament van elke onderneming.
Dit kan op zoveel verschillende manieren gedaan worden, maar het moet wel gebeuren.
Je klant zal namelijk nooit in de opwindingsfase komen zonder vertrouwen.
De meeste ondernemingen blijven steken op het eerste level
Ze praten niet over de echte problemen waar hun ideale klanten mee worstelen.
In plaats daarvan begint hun website of folder met:
“Ons bedrijf is ……..” en verder gaat het over het bedrijf in plaats van over de klant.
Als jij je klant dus niet in het 1e stadium kunt krijgen – dat hij zich bewust wordt dat er een probleem is – zal hij nooit in beweging komen.
Er gebeurt dan helemaal niets.
Ik raad je aan om er ten eerste voor te zorgen dat je website optimaal is qua teksten.
Er zijn op deze website al een groot aantal artikelen te vinden met tips over een optimale website.
Ik zet er een aantal op een rijtje:
1. De grootste website missers waardoor een website te weinig bezoekers heeft.
2. Doe-het-zelf website review
3. Waaraan moet een moderne aantrekkelijke website voldoen
4. De nummer 1 reden waarom bezoekers van je website geen klant worden
5. De grootste blinde vlek van website eigenaren
Wat zijn jouw trucs om ervoor te zorgen dat iemand klant wordt?
Ik hoor het graag van je in de comments hieronder.
Geef een reactie