Ja, wat zet je op je visitekaartje?
Het lijkt simpel, maar denk er toch eens goed over na.
Zo vaak zie ik visitekaartjes die een gemiste kans zijn.
Ze zijn niet opvallend, er staan taalfouten in of er ontbreken gegevens.
Zonde toch?
Hoeveel visitekaartjes geef jij aan een nieuwe klant?
Meestal maar één waarschijnlijk.
Bedenk dat mond tot mond reclame heel goed werkt.
Waarom geef je dan geen 2 visitekaartjes aan een nieuwe klant?
Dan kan een klant als hij tevreden is, het andere visitekaartje aan iemand anders geven.
Twee vliegen in 1 klap dan.
Krijg je zo’n doorverwijzing van bijvoorbeeld een vriendin, dan ga je op onderzoek naar degene naar wie je bent doorverwezen.
Maak het de lezer van je visitekaartje meteen makkelijk met juiste en voldoende gegevens.
Daarnaast is zo’n visitekaartje de eerste indruk die de klant van je krijgt, dus deze moet meteen goed zijn!
Welke informatie zet je op je visitekaartje?
Bedenk dat een visitekaartje 2 kanten heeft.
Gebruik die 2 kanten dan ook!
Wees niet zuinig door slechts 1 kant te laten bedrukken, want echt, je mist kansen door te weinig op je kaartje te zetten.
Op welke kant je je gegevens zet, maakt niet zo veel uit.
Onderstaand een aantal mogelijkheden waar je mee kunt stoeien.
Wat je veel ziet is dat de voorkant slechts bestaat uit het logo van het bedrijf, de naam en een slogan.
Je ziet dit veel bij de templates van Canva.
De belangrijkste gegevens
Dit wil je op je kaartje niet missen:
- Je naam
- De naam van je bedrijf of waaronder je bekend staat
- Het telefoonnummer waaronder je te bereiken bent
- Je websiteadres
- Je e-mailadres
- Je slagzin (waar staat je bedrijf voor of waar sta jij voor)
Nog meer mogelijkheden tot contact via je visitekaartje
Verder kun je verschillende soorten informatie kwijt om meer connectie te krijgen met de lezer.
Denk bijvoorbeeld aan:
- Je foto (hoe vaak kom jij visitekaartjes tegen die je hebt bewaard en waarvan je niet meer weet wie het is? Een foto helpt mensen herinneren.)
Deze kan overigens ook op de voorkant van het visitekaartje. - Een zogenaamde “call to action” (bijv. download mijn gratis ebook…., bekijk mijn bedrijfsvideo, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief, lees mijn tips via Instagram)
- De missie van je bedrijf
- Een korte versie van wat je bedrijf doet (wie help jij, met welk probleem en hoe doe je dat)
- QR code (hier kun je echt heel veel mee: zelfs meteen een like laten uitdelen op je Facebookpagina)
- Eventueel een bezoekadres (indien van toepassing)
Als je zelf een QR code wilt maken kan dat via: http://qrcodetotaal.nl/maken
Hier kun je zelf je QR code aanpassen met kleuren, uiterlijk, gegevens etc.
Probeer het maar eens uit.
Tegenwoordig kun je voor het scannen van qr codes gewoon je telefooncamers gebruiken of een gratis app.
Nogmaals een paar visitekaartjes succes tips:
- Zorg dat het papier zodanig is dat je op het kaartje kunt schrijven
- Zet een foto van jezelf erop
- Zet die call to action erop
- Houd het simpel
En heb jij een leuk visitekaartje en wil je dat met de wereld delen?
Zet er dan een foto van op Instagram en tag mij @booest.nl. Je maakt dan meteen reclame voor jou en je bedrijf en ik weet je meteen te vinden.
Lees ook onze andere blogs uit de serie ‘Praktijk starten tips’:
- Praktijk starten tips #1: Goede bedrijfsnaam: 7 beste opties
- Praktijk starten tips #2: Tools voor je bedrijf
- Praktijk starten tips #3: Wat zet je op je visitekaartje? Deze starten tip lees je nu. 🙂
- Praktijk starten tips #4: Hoe jij quotes voor jouw identiteit kunt gebruiken
- Praktijk starten tips #5: Waarom wordt mijn website niet gevonden in Google: 8 redenen
- Praktijk starten tips #6: Vraag jij je klanten om testimonials? 5 tips
- Praktijk starten tips #7: Hoe kun jij als therapeut reclame maken bij bedrijven
Praktijk starten tips #8: Moet ik ook gaan twitteren als bedrijf? - Praktijk starten tips #9: Overwin je angst voor marketing
- Praktijk starten tips #10: Waarom bloggen als therapeut of (para)medicus?
Passion-Prints says
Beste Booest,
Leuk om onze visitekaartjes terug te zien op de foto!
Ze hebben goed overleeft tussen al dat promotie-materiaal dat te verkrijgen was op de libelle-beurs.
Goede tip van het weggeven van twee visitekaartjes. Wij hebben vier verschillende kaartjes met 4 verschillende prints. (of eigenlijk 8 als je de voor- en achterkant apart telt)
Vaak gaf ik dan een extra kaartje. Sommigen namen er door de verschillende printjes al twee: ‘eentje om weg te geven’. Anderen gingen nog wat verder en zochten een geschikte print voor zichzelf en een geschikt printje voor diegene aan wie ze het kaartje door gingen geven.
Kortom: dit werkte erg goed!
Goed en duidelijk artikel. Bedankt. Als ik door mijn huidige kaartjes heen ben zal ik het ontwerp weer eens herzien, met dit artikel bij de hand!
Succes
Groet van
Madeleen
namens het team van Passion-Prints
Marie says
Goed om te weten wat ik het beste op mijn visitekaartje kan zetten. Ik wil deze niet te druk maken, maar alle belangrijke informatie moet er natuurlijk wel op staan. Een goede slogan of mooie afbeelding kan ook veel toevoegen heb ik gemerkt!
Nicolette says
Je hebt gelijk dat het niet te druk moet zijn, maar met bijv. een qr code kun je nog wat extra informatie makkelijk bereikbaar maken.