Heb jij een gewéldig bedrijf, of ben jij de leukste? Kun je dat zeggen?
Hoe prijs jij jouw onderneming aan?
Het merendeel van de ondernemers (vooral diegenen die als passie hebben om anderen te helpen) zijn vaak erg bescheiden in hun marketing.
Te bescheiden vaak. Ze durven zichzelf niet in de spotlights te zetten. Dit is niet de goede instelling om klanten aan te trekken.
Kun je daarentegen zeggen dat jij de leukste bent?
Het blijkt dat zulke uitingen juist tegengesteld werken.
Gevoelsmatig voel je meestal zelf wel wel aan dat uitingen als: een gewéldig bedrijf, de leukste schoonheidssalon, uitmuntende service, een unieke aanpak, de grootste winkel, enz. niet echt veel klanten zal trekken. Geloof jij het zelf, als iemand over zichzelf zegt dat hij bijvoorbeeld de beste schoorsteenveger uit Nederland is. Het is te overdreven en zeker in ons land zijn mensen niet zo dol op diegenen die boven het maaiveld uit komen.
Misschien heb je wel een gewéldig bedrijf, alleen dat kun je maar beter niet zélf zeggen en al helemaal niet op de manier waarop we uitleggen.
Als anderen dat over jouw bedrijf zeggen, wekt dat veel meer vertrouwen.
Lardeer dus je reclame uitingen, zoals je website met testimonials. We schreven er al over.
Je kunt een klant vragen om een testimonial te schrijven voor jou, waarin hij jouw bedrijf aanprijst.
Hoe pak je het aan?
Je hoeft echt niet persé een neutrale toon te gebruiken, maar wees ervan bewust dat een potentiële klant gaat twijfelen bij gebruik van zogenaamde superlatieven. Het kan zelfs gaan irriteren.
Gebruik de volgende woorden daarom spaarzaam:
- heel
- zeer
- erg
- bijzonder
- immens
- ontzettend
- verbijsterend
Gebruik dus superlatieven zo weinig mogelijk.
Wil je om tekst kracht bij te zetten toch een superlatief gebruiken? Zorg er dan voor dat je het toelicht.
Hier zijn een paar voorbeelden:
- Onze websiteservice is uitstekend bereikbaar. Door onze 24-uursservice kunt u online op elk moment van de dag geholpen worden via de chat.
- Schrijf je nu in voor dit bijzondere evenement. Er zijn interessante workshops en diverse mogelijkheden om te netwerken. Als dank voor jouw deelname doneren zij 25% van de prijs van jouw entreekaart aan het goede doel Y.
- Onze online training voor startende ondernemers is een daverend succes. Bekijk op de website de video’s met succesverhalen van de deelnemers waarin ze vertellen hoe ze door de bruikbare tips hun omzet zagen groeien.
Spreek de klant aan
Hoe kan het beter dan?
Een klant is niet in jou of jouw aanbod geïnteresseerd omdat je ‘gegarandeerd’ een ‘grandioos’ aanbod heeft.
Nee, een klant doet zaken met je omdat jij hem voordeel biedt.
Dit voordeel kun je een potentiële klant vertellen in aansprekende taal.
Hoe doe je dat?
- Vermijd woorden die twijfel uitdrukken: eigenlijk, wellicht, mogelijk, misschien…..
- Gebruik actieve taal in de vorm van werkwoorden: gebruik het woord ‘ervaren’ in plaats van ‘ervaring opdoen’.
Vermijd daarbij zoveel mogelijk de woorden: ‘willen’, ‘moeten’, ‘kunnen’, ‘worden”
‘Voor dit plan wordt een onderzoek uitgevoerd door het Nederlandse huppeldepup instituut’, is geen actieve taal. Deze zin maak je actief door te schrijven: ‘Het Nederlandse huppeldepup instituut voert voor dit plan een onderzoek uit’.
Gebruik ook onvoltooid tegenwoordige tijd: ‘Het product geeft de mogelijk tot …. ‘wij komen naar u toe’. - Spreek over de voordelen en dan op een overtuigende manier: ‘Een van de voordelen is ….’ , in plaats van ‘een van de voordelen kan zijn ….’
- Spreek de klant zelf aan: dus spreek niet in de wij-vorm.
‘U ontvangt uw bestelling binnen 2 werkdagen’ in plaats van ‘wij leveren binnen 2 werkdagen’.
‘Bijgaand ontvangt u ……’ in plaats van ‘wij zenden u hierbij….’
Start nu meteen om naar jou uitingen te kijken, zoals je website of je Facebookpagina en houd dan de door ons genoemde voorbeelden in je hoofd.
Wijzig datgene wat nodig is en wij zijn benieuwd wat jij gaat veranderen.
Laat een berichtje achter in het commentaarveld onderaan deze pagina en wij gaan kijken en anderen natuurlijk ook. Dus zo maak je dan ook weer reclame!
Veronika Rutten says
Dat zijn weer heldere tips, waar ik iets mee kan… bedankt!
Desiree Castelijn says
Dag Veronika,
Overal op het web zie ik je tassen voorbij komen. Wat ben je hard aan het werk! ~Desiree
Evelien Berghuis says
Dankjewel voor jullie praktische tips over actief en uitnodigend schrijven. Vandaag ga ik weer verder met mijn tekst voor de nieuwe website.
Nicolette Boes says
Hopelijk kun je onze tips goed toepassen Evelien!
Milou says
Bedankt voor deze bruikbare tips. Fijn!
Nog wel een vraag: spreek je iemand aan met U of met Jij? Ik vind U erg afstandelijk.
Ik zou zelf een voorkeur hebben voor: ‘Je ontvangt je bestelling binnen 2 werkdagen’ in plaats van ‘U ontvangt je bestelling binnen 2 werkdagen’.
Wat vinden jullie?
Groetjes Milou
Nicolette Boes says
Hoi Milou,
Leuk dat je reageert Milou.
Wij zijn een voorstander voor je, omdat u voor ons teveel afstand schept.
U met een hoofdletter is trouwens heel ouderwets, daarmee wordt God of Jezus bedoeld.
Maar eigenlijk is het gebruik van u gewoon heel persoonlijk en kan ook afhangen van het beroep wat je uitoefent.
Dus gewoon je gevoel volgen.