Je weet wel…
aanbevelingen van tevreden klanten waarin ze vertellen over jou.
Testimonials op je website kan jou namelijk veel omzet opleveren.
Potentiële klanten kiezen veel eerder voor jou door het lezen van ervaringen van andere klanten.
Tijd dus om ook testimonials te gaan plaatsen.
Met onze tips en trucs moet het jou ook lukken.
Als een klant besluit dat hij/zij een probleem heeft, kijkt deze vaak eerst even op de website naar oplossingen in de buurt.
Waar kun je terecht? Wie spreekt jou aan?
Wat aanspreekt kan liggen aan een bepaalde sfeer die het bedrijf uitstraalt, of een bepaalde manier van werken zijn.
Maar wat bij voor de klant van een dienstverlener veel belangrijker is: hoe goed is dit bedrijf of deze persoon?
En doe ik er juist aan om voor deze onderneming of persoon te kiezen?
Als het oog dan valt op aanbevelingen van andere klanten geeft dat vertrouwen.
Plotseling is dit bedrijf een stuk aantrekkelijker geworden.
Zo werkt het gewoon!
Wil jij meer klanten naar je toe trekken?
Dan is het heel belangrijk om ijzersterke testimonials van eerdere klanten te verzamelen.
Testimonials werken, omdat bij verkoop alles draait om vertrouwen.
Mensen willen best graag klant zijn, maar niet al te veel risico lopen.
Zeker in deze tijd wil je niet het risico lopen dat je je geld bij de verkeerde besteedt.
Testimonials helpen om het risico voor de klant te verminderen.
Ze overtuigen, omdat ze een onafhankelijke derde partij aan het woord laten: iemand die al ervaring heeft met jouw praktijk.
Dat is geloofwaardiger dan als je ZELF zegt hoe goed je bent.
De andere reden dat testimonials werken, is omdat ze een verhaal vertellen.
Ze vertellen het verhaal van iemand die in een vergelijkbare positie is als je klant.
Verhalen spreken rechtstreeks de klant aan en hebben daarom een grote overtuigende kracht.
Maar natuurlijk is de ene testimonial de andere niet.
De vraag is wat je kunt doen om een testimonial te maken die echt overtuigend is en klanten tot kopen aanzet.
Aanwijzing 1. Schrijf je testimonial zelf en vraag je klant om toestemming
Wat vaak minder goed werkt, is om je klant te laten schrijven.
Klanten schrijven vaak dingen waar je niet zoveel aan hebt, bijvoorbeeld: “Ik ben heel goed geadviseerd, mijn klachten zijn duidelijk verminderd. Ik raad iedereen deze persoon aan”.
Aardig natuurlijk om te horen, maar echt overtuigingskracht heeft zo’n getuigenis niet.
Verder vinden mensen het vaak ook moeilijk om zelf een testimonial te schrijven.
Je wilt ze natuurlijk niet opzadelen met een rot karweitje.
Soms beloven klanten het ook dat ze een testimonial zullen schijven, maar dan vergeten ze het.
Wat je dus beter kunt doen is je klant opbellen en wat concrete vragen stellen, de testimonial vervolgens zelf schrijven en de klant om toestemming vragen.
Het voorbeeld hiernaast is een spontane testimonial. Wees er zuinig op en bedank de klant ervoor.
Aanwijzing 2. Vraag om een testimonial op het moment dat een klant zijn enthousiasme uit
Therapeuten vragen ons vaak af of hun klanten zo’n testimonial wel willen geven.
Nou wij kunnen je verzekeren dat de ervaring is, dat tevreden klanten dat vaak zelfs leuk vinden om te doen. Dan kunnen ze ook weer iets terug doen voor jou. Het juiste moment om er naar te vragen is als klanten hun enthousiasme over jouw service of producten uiten.
Overigens geldt dit ook voor allerlei andere dienstverleners zoals accountants, advocaten, mediators, belastingadviseurs.
Aanwijzing 3. Zorg dat je testimonials bewijs leveren, dat jij ook waar maakt wat je belooft
Goede testimonials moeten overeenstemmen met wat je belooft.
Stel dat je een voetreflextherapeut bent die belooft dat je geld terug krijgt als klanten niet tevreden zijn, dan zal de testimonial daarvan het bewijs moeten leveren. Stel dat jij als advocaat een maximum rekent voor een bepaald pakket van diensten (zgn. fixed fee), laat dat dan zien in de testimonial zoals bijvoorbeeld: “Ondanks dat wij een complexe zaak hadden en er veel tijd mee gemoeid was, betaalden we gewoon het afgesproken maximum tarief.”
Aanwijzing 4. Laat ook zien dat sommige klanten in éérste instantie niet meteen tevreden waren
De meest overtuigende testimonials zijn die over iets wat niet goed ging.
Waar de klant in éérste instantie ontevreden of teleurgesteld over was en wat jij heel goed hebt opgelost.
De klant vertelt dat hij/zij nu heel tevreden is.
Een voorbeeld zo’n testimonial van deze klant:
De bestelde massageolie bleek niet van de juiste samenstelling te zijn.
Heel vervelend, omdat ik nu terug moest om het flesje om te ruilen.
Gelukkig kwam [….hier had jouw naam kunnen staan..] meteen met een oplossing.
Ze bood mij zomaar een extra pakketje aan van nog een ander merk massageolie.
Super, dat ze het zo opgelost heeft.
Die andere flesjes massage olie bleken echt ook heel erg goed te zijn.
Waarom is dit effectief om te doen?
Je klanten komen zo te weten, dat jij ook best een fout kan maken, maar er wel alles aan doet om het op te lossen.
Ze krijgen er nu vertrouwen in dat, mocht dit probleem ook bij hen spelen, jij dit ook voor hun gaat oplossen.
Aanwijzing 5. Geef meer geloofwaardigheid aan je testimonial door de naam (en misschien zelfs een foto) van je klant te vermelden
Hierdoor laat je zien dat de testimonial van een echt persoon komt en je ‘m niet zelf verzonnen hebt.
Daarnaast herkent je (potentiële) klant misschien wel zijn collega of iemand uit de straat en dit geeft dus nog meer vertrouwen.
Deze 5 Aanwijzingen gaan je helpen om goede testimonials van jouw klanten te krijgen.
En nu jij!
Hoe zit het met jouw testimonials?
Heb jij al testimonials?
Durf je ernaar te vragen?
Heb jij wel testimonials en laten ze dan zien hoe de klant over jou denkt?
Vertel je ervaring hieronder.
Leuk voor ons en voor jezelf is het ook nog eens een extra manier om klanten te trekken.
Door samen te werken met anderen is het voor ons mogelijk meer onderwerpen aan te reiken.
In dit geval onderwerpen die Mirjam in eerste instantie voor een heel andere doelgroep (winkeliers in de mode- en woonbranch) schreef.
Dank je wel voor de samenwerking Mirjam!
Lees ook onze andere blogs uit de serie ‘Praktijk starten tips’:
- Praktijk starten tips #1: Goede bedrijfsnaam: 7 beste opties
- Praktijk starten tips #2: Tools voor je bedrijf
- Praktijk starten tips #3: Wat zet je op je visitekaartje?
- Praktijk starten tips #4: Hoe jij quotes voor jouw identiteit kunt gebruiken
- Praktijk starten tips #5: Waarom wordt mijn website niet gevonden in Google: 8 redenen
- Praktijk starten tips #6: Vraag jij je klanten om testimonials? 5 tips Deze starten tip lees je nu. 🙂
- Praktijk starten tips #7: Hoe kun jij als therapeut reclame maken bij bedrijven
Praktijk starten tips #8: Moet ik ook gaan twitteren als bedrijf? - Praktijk starten tips #9: Overwin je angst voor marketing
- Praktijk starten tips #10: Waarom bloggen als therapeut of (para)medicus?
Susana says
Ik vraag om ervaringen en referenties over mijn behandelingen, 4 van de 10 mensen doen het, de andere niet door verschillenden redenen: ze vinden moeilijk om een referentie te schrijven, het is niet hun ding, etc.
Ik moet zeggen de referenties helpen zeker mijn praktijk om meer cliënten te trekken en zijn meestal wat de doorslag geeft om voor me te kiezen.
Ik zou zeggen doen…
Desiree Castelijn says
Dag Susana,
Dat is best veel 4 op de 10! Misschien is het nog een idee om een aantal open vragen te stellen waar de klant op kan antwoorden. Of hun mondelinge testimonial om te zetten in tekst voor hun en daarna goedkeuring te vragen. Het kan helpen om de drempel van het schrijven weg te nemen.
Ik heb eens even een kijkje genomen op je website, heb je al eens overwogen om de testimonials prominenter te plaatsen? Bijvoorbeeld op je homepagina? Ben nieuwsgierig.
~Desiree
Geertje Swart says
Ik vraag via de mail met een aantal vragen een evaluatie voor mijn behandelingen met Neuro Emotionele Integratie (NEI). Deze moet ik namelijk aanleveren om gecertificeerd te blijven voor het landelijk NEI-register.
De vragen zijn dan:
Waarvoor ben je geholpen met NEI?
Wat heeft het je gebracht? Wat heb je ervan gemerkt aan verandering?
Hoe heb je de behandeling ervaren?
Ook krijg ik wel complimenten via Facebook binnen. Bijvoorbeeld over mijn kinderleesboek voor (nieuwetijds)kinderen en dyslectische lezers. Dan vraag ik altijd even of ik die mag gebruiken voor op Facebook of op mijn website (www.geertjeswart.nl).
Liefs,
Geertje
Desiree Castelijn says
Beste Geertje,
Bedankt voor het delen van jouw ervaringen. Merk jij ook dat door het stellen van deze vragen je een gerichter en concretere testimonial krijgt? Het wordt dan meer een verhaal. ~Desiree