Deze blog schreven wij voor retailers, maar eigenlijk is deze blogpost voor iedereen die een website heeft.
Dus doe er ook je voordeel mee als je coach, therapeut of netwerk marketeer bent.
Want jouw praktijk of kantoor is ook jouw winkel.
Voor de meeste retailers heeft de website niet de eerste prioriteit.
De winkel, daarin moet het gebeuren.
Daar moeten de verkopen gedaan worden.
De meeste tijd wordt gestoken in de fysieke verkoop in de winkel, naast natuurlijk onvermijdelijke bezigheden als, inkoop, administratie, prijzen enz.
Dat is nog steeds de mening van veel retailers.
De vragen waar vooral mee geworsteld wordt, zijn:
- Waarvoor gebruik je de website?
- Welke informatie zet je er in en welke niet?
- Hoe zet je dat er in?
- Hoe moet de vormgeving zijn, om modern te zijn?
- Hoe trek ik klanten met mijn website?
We zullen deze vragen kort aanstippen, want eigenlijk is dit een onderwerp, waar we veel meer tijd voor nodig hebben dan een kort blogje.
In deze blog richten wij ons vooral op retailers met een fysieke winkel
1. Waarvoor gebruik je de website?
Tot voor kort werd de website eigenlijk vooral gebruikt als een soort visitekaartje.
Dus voor informatie als: openingstijden, locatie en assortiment.
Tegenwoordig kan een website zoveel meer zijn.
- De website kan ervoor zorgen dat klanten met jou in contact blijven (inschrijfformulier nieuwsbrief, klachtenformulier, service informatie bijv.)
- De website kan al veel laten zien als het gaat om sfeer en stijl.
- De website kan laten zien waar jij uniek in bent.
- De website kan dienen voor allerlei achtergrondinformatie, zoals een gebruiksaanwijzing van producten, de herkomst van producten, verschillende stijlen etc.
- De website kan dienen om je klant te amuseren / vermaken.
- De website kan je op de hoogte brengen van het laatste nieuws, acties, uitverkoop.
2. Welke informatie zet je er in en welke niet?
In principe zijn er haast geen limieten aan wat je allemaal op een website kunt zetten.
Zorg vooral dat je de essentiële zaken erin hebt staan:
- Contactinformatie
- Openingstijden
- Historie van de winkel
- Doelgroep
- Specialiteit
- Voorbeelden
- Sfeerimpressies
- Vragen en antwoorden
- Service informatie
- Wie staan er in de winkel
- Wat verkoop je in de winkel
3. Hoe zet je dat er in?
Dat is een vraag die vaak de meeste moeilijkheden oplevert.
Wij bij Booest zijn altijd heel helder daarin: zorg dat je de klant aanspreekt.
Op het internet kun je niet op je klanten af stappen.
Dat zul je op een andere manier moeten doen.
Dat doe je door je vormgeving en door je taalgebruik.
Spreek je klant ook echt aan.
Benoem de ‘problemen’ die je klant heeft.
Daarbij doelen we niet alleen op service informatie, maar ook het volgende is voor de klant een probleem.
De klant wil een nieuwe bank. De oude is versleten.
Dat is zijn probleem en hij wil nu uitzoeken of jij de juiste winkelier bent om binnen te gaan.
Op basis van de homepagina, kan een klant al beslissen of hij jouw winkel de moeite waard vindt.
Spreek dan ook niet teveel over wij, maar meer over jij.
Zorg dat je vormgeving ook van deze tijd is.
Denk daarbij bijvoorbeeld aan foto’s, video’s en lettertypes.
Consumenten gaan met de tijd mee, dus ook jij als winkelier zult met de tijd mee moeten gaan.
In de huidige tijd is een woord heel belangrijk: consumentbeleving.
De consument moet er door geraakt worden, er connectie mee hebben.
De consument wil mooie dingen zien.
Laat die dan ook zien!
Foto’s en video’s zijn tegenwoordig erg belangrijk. (klik hier om naar ons youtube kanaal te gaan)
Heb jij een mode- of interieurzaak, dan kun je haast niet zonder sfeerimpressies.
De consument wil zich goed voelen als hij bij jou in de winkel loopt. Door al een vooruitblik te krijgen, wat hij in de winkel kan verwachten, kan de consument gestimuleerd worden naar de winkel te komen.
4. Hoe moet de vormgeving zijn
Afhankelijk van je doelgroep en de uitstraling die je winkel heeft, ga je de uitstraling van de website daaraan aanpassen.
Vergis je niet, als jij bijvoorbeeld seniorenstoelen verkoopt, betekent dit niet dat je website geen moderne uitstraling kan hebben.
Vaak worden ouderen weer vergezeld van hun kinderen om deze aanschaf te doen, dus die jongeren hebben dan ook weer invloed.
Je kunt wel kiezen voor een hele moderne uitstraling of een klassiekere.
Ga zoeken naar lettertypes van deze tijd.
Als jij je website wilt gaan aanpassen, bezoek dan eens andere websites.
Onderzoek hoe die er uit zien.
Bedenk dat na 3 jaar je website alweer ouderwets is.
In ieder geval zijn dit een paar tips:
- Geen taalfouten natuurlijk
- Aantrekkelijke foto’s met bijvoorbeeld mensen die lachen
- Ben je misschien te porren om video’s te (laten) maken? Video’s zijn echt een trekker en houden bezoekers langer op je website.
- Consistentie in stijl en producten (dus geen moderne producten in een klassieke stijl)
- Duidelijke homepagina, waar de klant snel kan vinden waar hij heen moet voor informatie
- Makkelijk mogelijk voor de klant om contact op te nemen
- Maak combinaties met social media, zoals Facebook, Pinterest en Instagram.
- Let op dat mensen websites scannen.
- Ze lezen daarbij vooral aan de linkerkant.
- Gebruik korte zinnen en plaats veel aan de linker kantlijn.
- Gebruik kopjes en vetgedrukte woorden.
5. Hoe trek je klanten met je website
Sowieso, door te werken aan de punten die we eerder noemden.
De klant een goed gevoel geven.
Straal uit dat jij goede service verleent.
Gebruik daarvoor ook klantervaringen die je op je website zet.
Jouw zaak is uniek
Vooral: laat zien waarin jij uniek bent!
Dat laatste is iets waar veel retailers of ondernemers het moeilijk mee hebben. In de moordende concurrentieslag is die uniciteit iets waar jij de nadruk op zult moeten leggen.
Dit is een voorbeeld van een gesprek dat we hadden met een winkelier die zelf geen uniek punt kon aangeven.
De winkel bestaat al meer dan 75 jaar, maar is een slecht vaarwater terecht gekomen door de oprukkende webshops.
Als marketeer ga je dan toch verder vragen.
De speelgoedwinkeleigenaar gaf aan veel meer legpuzzels te verkopen dan de gemiddelde speelgoedwinkel.
Als dat op de website had gestaan, waren wij een aantal maanden geleden zeker binnen gestapt om een legpuzzle voor onze bejaarde tante te kopen. Want we hebben ons rot gezocht naar een specifieke maat puzzel.
De winkelier vertelde in het gesprek dat ze ook mooie ouderwetse gezelschapsspellen (die nu weer een enorme trend zijn) in grote sortering hadden.
Dat stond niet op hun website, en zou ik toch echt graag willen weten als consument.
Wat dan wel
Samenvattend kunnen we zeggen, dat de functie van je website afhangt van wat je er in zet en hoe deze eruit komt te zien.
Dat je de klant dient aan te spreken, qua taalgebruik en vormgeving.
Verder laat je op de website heel duidelijk zien waar jij met jouw winkel nou zo uniek in bent.
Kijk door de ogen van een consument. Of jij door je website de consument stimuleert om in jouw winkel binnen te stappen?
Mocht je hier meer over willen lezen, kijk dan nog eens bij de volgende artikelen:
#1: Hoe maak je een onweerstaanbare ‘over ons, over mij’ pagina
#2: Hoe prijs jij jouw onderneming aan?
#3: Eeneiige tweelingen en ondernemen, wat leer jij daarvan?
#4: Meer van onszelf
Meer dan 650 ondernemers gingen je voor
Blijf net als meer dan 650 andere ondernemers (gratis) op de hoogte van Tools voor je bedrijf.
Geef een reactie