Het is een enorme trend geworden: bloggen.
Het bloggen wordt ingezet voor verschillende doeleinden.
Ook onze website geeft het grootste deel van haar informatie via een blogvorm.
Maar ben jij therapeut of (para)medicus of misschien zelfs advocaat en en vraag jij je af of je met deze trend mee moet gaan en ook een blog moet starten?
Nee hoor, het is zeker geen must, maar het kan wel een heel positief effect hebben.
Voor deze beroepsgroepen kan bloggen een goede manier zijn om tactisch in te zetten bij de online presentatie van hun praktijk.
Verhogen vindbaarheid
Door te bloggen verhoog je jouw vindbaarheid.
En dat wil je graag, vindbaar zijn.
Als een toekomstige klant/patiënt jou niet vindt, zal hij ook nooit klant bij jou worden.
Zoeken via internet is tegenwoordig de belangrijkste manier om iemand te vinden.
Of gebruik jij zelf het telefoonboek nog regelmatig?
Ik niet.
Het afgelopen jaar heb ik geloof ik slechts 1x het telefoonboek gebruikt en dat was toen het internet plat lag.
Hoe gaan mensen dan zoeken op internet?
1. Ze hebben jouw naam gehoord
Als ze jouw naam via via hebben gehoord, gaan ze die naam intoetsen en komen ze meestal wel op jouw site terecht.
Ze bekijken dan jouw website en gaan kijken of ze aan het juiste adres zijn bij jou.
Het eerste wat bekeken zal worden is de homepagina.
Daar is de eerste blik meteen goud waard.
We schreven er een blog over: Maak een klanten aantrekkende homepagina.
Verder zullen ze ook zeker een bezoek gaan brengen op de pagina die over jou en eventueel jouw medewerkers gaat.
Ook hier vind je meer informatie ‘Hoe maak je een onweerstaanbare ‘over ons, over mij’ pagina’ en ‘Hoe je met je over ons pagina meer klanten aantrekt’.
Ze willen immers zien of ze met jou in zee willen gaan.
2. Ze hebben nog nooit van jou gehoord
Degene die zoekt heeft een probleem ergens mee. Anders zou hij niet gaan zoeken.
De zoeker gebruikt zoekwoorden die het probleem omschrijven of misschien zelfs al wel een behandelmethode waarmee hij van zijn probleem af wil komen. Voor deze zoekmethode kan een blog veel bijdragen aan de vindbaarheid van jouw praktijk.
Betere vindbaarheid via de zoekmachines
Wat kan een blog dan bijdragen op jouw website?
Een goed onderhouden blog met verschillende onderwerpen zal zorgen voor een hogere ranking van jouw website bij de zoekmachines zoals Google.
Dit betekent dat de naam van jouw praktijk sneller boven zal komen.
Interactie
Een blog kan ook uitnodigen tot interactie.
Men kan er vragen stellen of zelf kennis delen.
Door in gesprek te komen ga je vertrouwen opbouwen.
Je laat zien dat je kennis van zaken hebt of dat jij oog hebt voor wat de klant nodig heeft.
Doordat er vragen gesteld worden zie je ook meteen waarover je nog meer informatie zou kunnen geven.
Kennis delen
Ook dit is weer vertrouwen opwekkend.
Op basis van de kennis die je de klant geeft, kan deze een keuze maken of jij de juiste persoon bent om hem te helpen of dat hij bij jouw praktijk terecht kan.
Deze kennis delen via blogs kun je doen door bijvoorbeeld bepaalde ziektes te omschrijven met de bijbehorende klachten.
Je kunt daarbij ook eenvoudige doe-het-zelf oplossingen aanraden.
Een vriendin van ons maakt bijvoorbeeld gebruik van videoblogs, waarin ze laat zien hoe jij jezelf kunt masseren als je hoofdpijn hebt.
Andere voorbeelden van onderwerpen:
- Patiënten of cliënten aan het woord te laten
- Gezondheidstips geven of juridische tips
- Veel gestelde zaken beantwoorden
Ja, zul je zeggen, mooi allemaal, maar ik heb het al zo druk.
Daar heb ik geen tijd voor hoor!
Natuurlijk, dat is een hele legitieme reden om het niet te doen.
Als je klanten en inkomen genoeg hebt, houd je het gewoon zoals je altijd al deed!
Wil jij echt meer klanten?
Wil jij echter meer klanten, dan is bloggen een waardevolle bijdrage om meer klanten/patiënten te krijgen.
Bedenk wel dat het bijhouden van deze blog ook door anderen gedaan kan worden.
Je hoeft er niet eens voor op de praktijk te zijn.
Misschien zijn er wel meer mensen in jouw praktijk die een blog kunnen schrijven.
Je hoeft hem dan alleen voor publicatie nog zelf even na te lezen.
Of je spreekt de tekst in, die door een praktijkondersteuner uitgewerkt kan worden.
Met een beetje creativiteit kom je al een heel eind.
En bedenk eens dit:
door informatie te verschaffen kan dit weer voor een lagere werkdruk zorgen bij de assistentes.
Die geven aan de telefoon vaak veel informatie die je eigenlijk op een website of blog ook had kunnen zetten.
TIP: integreer je blog met je website voor een groter effect op jouw vindbaarheid.
Dus waar wacht je op? Start vandaag je eigen blog.
Heb je inspiratie nodig over hoe je dit aanpakt?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief die wij regelmatig versturen. Een nieuwsbrief vol met onderwerpen die je zullen inspireren en waarmee je de spirit om een bloglezer om te zetten in een klant behoudt.
{a816ar4777}
Lees ook onze andere blogs uit de serie ‘Praktijk starten tips’:
- Praktijk starten tips #1: Goede bedrijfsnaam: 7 beste opties
- Praktijk starten tips #2: Tools voor je bedrijf
- Praktijk starten tips #3: Wat zet je op je visitekaartje?
- Praktijk starten tips #4: Hoe jij quotes voor jouw identiteit kunt gebruiken
- Praktijk starten tips #5: Waarom wordt mijn website niet gevonden in Google: 8 redenen
- Praktijk starten tips #6: Vraag jij je klanten om testimonials? 5 tips
- Praktijk starten tips #7: Hoe kun jij als therapeut reclame maken bij bedrijven
Praktijk starten tips #8: Moet ik ook gaan twitteren als bedrijf? - Praktijk starten tips #9: Overwin je angst voor marketing
- Praktijk starten tips #10: Waarom bloggen als therapeut of (para)medicus? Deze starten tip lees je nu. 🙂
Geef een reactie