Nederlanders zijn verzamelaars
Verzamelen als hobby, we zijn er als Nederlander dol op en wist jij dat je verzamelen ook zakelijk goed kunt inzetten om meer klanten te krijgen?
Verzamelen voor coaches, therapeuten en andere ondernemers
Misschien heb je er nog nooit zo bij stil gestaan, maar beroepsmatig verzamelen zou voor ondernemers zoals coaches, therapeuten en netwerk marketing ondernemers een goede bezigheid zijn.
Dat verzamelen heeft namelijk een ultiem doel: klanten aantrekken.
5 tips: Wat je als ondernemer kunt verzamelen om meer klanten te krijgen
Tip #1. Gegevens verzamelen doelgroep
Om gerichte marketing te kunnen doen wil je zoveel mogelijk dingen weten over jouw doelgroep.
- Mannen of vrouwen
- Volwassenen of kinderen
- Leeftijd
- Beroep
- Woonomgeving
- Werkomgeving
- Problemen
- Etc. etc.
Door zoveel mogelijk te ontdekken wie of wat jouw doelgroep is, kun je je doelgroep ook veel beter aanspreken.
Je weet tegen wie je spreekt in je marketing uitingen.
Je weet wat hun problemen zijn en hoe jij die kunt oplossen.
Dit gebruik je op je website en op de social media.
Je spreekt direct je klanten aan door hun problemen te benoemen en geeft dan aan dat jij er een oplossing voor hebt.
Stem je producten, dus jouw oplossingen voor hun problemen, ook af op je doelgroep.
Tip #2. Email adressen potentiële klanten en collega’s
Email adressen kun je op veel verschillende manieren verzamelen.
Een van die manieren is door een inschrijfblok hiervoor te maken op je website.
Doordat je deze email adressen verzamelt, kun je jouw doelgroep gaan mailen en hen van informatie voorzien.
De informatie in een nieuwsbrief kan divers zijn.
Je kunt achtergrond informatie geven, voorbeelden geven, nieuws over je bedrijf / praktijk geven, een aanbod doen, iets over jezelf vertellen, activiteiten aankondigen etc..
Verzamel ook emailadressen of visitekaartjes, van collega’s, vrienden, kennissen.
Bouw een netwerk op en zoek naar samenwerkingsverbanden.
Wist je dat je deze adressen bestanden ook gebruiken voor Facebook advertenties?
Je kunt deze namelijk uploaden en Facebook zoekt dan of deze mensen een Facebook account gekoppeld hebben aan dat email adres.
Tip #3. Statistieken
Statistieken bijhouden is erg belangrijk.
Doe niets zonder te onderzoeken wat het effect ervan is.
Onderzoek en verzamel gegevens over bijvoorbeeld jouw website of je Facebookpagina.
Facebook geeft daar tegenwoordig handige statistieken voor.
Je kunt hier ontdekken op welke tijdstippen jouw fans actief zijn, op welke dagen, op welke links wel en niet geklikt wordt.
Voor je website kun je onderzoeken:
- op welke pagina van de website de bezoeker binnen komt
- op welke manier de bezoeker op jouw website komt (via zoekmachine of zelf de url intypen)
- hoe lang de bezoeker op een pagina blijft
- op welke pagina de bezoeker afhaakt
- via welke zoekwoorden een bezoeker op jouw website belandt
- hoeveel bezoekers jouw website per maand trekt
- etc. etc.
Met deze informatie kun je ervoor gaan zorgen dat jouw website geoptimaliseerd wordt.
Je wilt namelijk dat de bezoeker zo lang mogelijk op jouw website blijft, zodat jij voldoende tijd hebt om hem te overtuigen dat hij bij jou moet zijn.
Wij gebruiken zelf Google Analytics om deze gegevens te verzamelen.
Tip #4. Blogonderwerpen/titels
Het wordt al in heel marketingland aangeprezen.
Ga bloggen om jouw potentiële klanten van informatie te voorzien, of om naamsbekendheid te krijgen of om expertstatus te verwerven.
Om van je blog een klantmagneet te maken, dien je wel regelmatig te bloggen.
Houdt daar een minimum van 1x in de week tot 2 weken bij aan, en het liefst nog vaker.
Waar wil je over bloggen?
Verzamel onderwerpen en maak daarvoor een lijstje met zaken waarover jij via een blog je kennis wilt delen.
Telkens als je iets nieuws bedenkt schrijf je het erbij.
Bij Booest verzamelen we deze onderwerpen op een geheim Pinterest board.
Op deze manier heb je altijd een voorraad met onderwerpen of titels, waaruit je kunt putten als jij je blog gaat schrijven.
Lees ook nog eens de gastblogpost van Sandra van Bijsterveld: 3 tips om te vergeten als je gaat bloggen.
Wil je zelf gastblogger worden, dat kan, we hebben wat uitleg op een rijtje gezet.
Dus als je geïnteresseerd bent kijk dan op de pagina over gastbloggen voor Booest.
Tip #5. Eigen foto’s of video’s
Gebruik op je website ook eigen foto’s of video’s.
Onderzoek wijst namelijk uit dat blogs met foto’s of filmpjes beter gelezen worden.
Ook op Facebook doen foto’s het goed en video’s hebben zelfs een nog groter bereik.
Beelden blijven vaak veel beter in het geheugen hangen dan woorden.
Maak je eigen verzameling van foto’s door regelmatig zelf foto’s te maken.
Je voorkomt problemen met auteursrechten door je eigen foto’s te gebruiken.
Ik fotografeer veel en verzamelen al die foto’s voor eventueel later gebruik in aparte mappen op mijn computer.
Je kunt er op deze website al veel bewonderen.
Via Instagram kun je trouwens ook mijn foto’s bewonderen.
Ben jij al aan het verzamelen?
Was je nog niet aan het verzamelen, start dan snel en maak gebruik van onze tips.
Wij zijn overigens erg benieuwd wat jij verzamelt. In je privéleven, maar ook voor je werk.
Wil je dat met ons delen hieronder in de commentaarbox? Misschien valt er dan nog wel een trend te ontdekken.
Bevalt het wat je leest? Wil je meer weten over hoe jij met je bedrijf / praktijk meer kunt verdienen? Laat dan hieronder je naam en emailadres achter en begin met het verzamelen van onze nieuwsbrieven vol met waardevolle info, tips, video’s en kortingen.
[av_mailchimp list=’e9f95e52a1′ double_opt_in=’aviaTBdouble_opt_in’ on_send=” sent=’Dank u voor het inschrijven voor onze nieuwsbrief.’ link=’manually,http://’ color=”]
[av_mailchimp_field id=’0′ label=’Email Adres’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_email’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’1′ label=’Voornaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=”][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’2′ type=’date’ check=” options=” disabled=’aviaTBaviaTBdisabled’ label=’Optin datum’ width=”]
[av_mailchimp_field id=’av-button’ label=’Abonneer ‘ type=’button’ value=” check=”][/av_mailchimp_field]
[/av_mailchimp]
Geef een reactie